Webová grafika podle Tomáše Barčíka
Útlá knížečka, jejíž plný název zní „Webová grafika: fotografie, barvy, textury“, působí dojmem, jako by ji autor po mnoha letech v šuplíku vytáhl, oprášil, dopsal úvody kapitol, aby kniha působila moderním dojmem, a vesele pustil do světa.
Koupěchtivý čtenář shlédne texty na titulní stránce, v tiráži si přečte rok vydání 2002, v úvodu, že návody staví na prostředí Adobe Photoshop, a jeho mysl naplní touha a lákavá očekávání nových poznatků z oblasti webové grafiky. Ale jak je to se skutečnou informační hodnotou této publikace?
Co se čtenář dozví o barvách?
Několik málo užitečných informací o grafických formátech a barevných modelech se rafinovaně ukrývá v záplavě vysvětlení a argumentů, které bych v lepším případě označila jako matoucí. Ostatně, jeden odcitovaný odstavec jistě napomůže lepší představě. Zdůvodnění, proč není barevný model CMYK vhodný pro web:
Pro použití na webu se však model CMYK téměř nehodí, neboť se z něj méně smysluplně převádí do indexovaných barev a pro distribuci na webu neoceníme velké množství barev, protože budeme muset přetrpět mnoho zbytečných bajtů a kilobajtů, nebo o dokonalé barvy jednoduše přijdeme.
Co se dozví o fotografii na webu?
Dvě stránky o vytváření textur pozadí – dlaždic z fotografií a jeden velmi pracný postup na takzvaný „videoefekt“, myšleno řádkový proklad obrázku. Dále dvě stránky o tom, jak zacházet s celostránkovým pozadím tvořeným fotografií, cituji: Dalším hlediskem je výsledné rozlišení, tedy spíše velikost v závislosti na obrazových bodech. Za optimum se dnes považuje nejobvyklejší rozlišení obrazovky monitoru 800×600, pokud si ho však otevře uživatel s nižším rozlišením 640×468, pozadí mu vystoupí z obrazovky a bude muset scrollovat.
Co o texturách?
Nejprve to, že se v dnešní době od textur ustupuje a nahrazuje je spíše jednoduchá a propracovaná barevnost, místy doplněná stylově dobře zvládnutými prvky
. A potom skoro všechno o tom, jak si na pozadí stránek vyrobit úžasné textury Barevný chrom, Litinové pláty, Mokrá kůže obojživelníka, Odlámaný kámen a podobně. Postupy jsou popisované pro Adobe Photoshop, verzi autor ale vůbec neuvádí.
A co dostane čtenář nad očekávání?
Návody na tvorbu textových efektů Led, Oheň, Rozbředlá čokoláda a dalších, návody na několik výrazných plochých i prostorových tlačítek a pár celkem rozumných odkazů na anglicky psané weby s dalšími návody a manuály zejména pro Photoshop.
Co se tedy čtenář dozví o webové grafice?
Jak vytvořit grafickou podobu stránek pro muzeum webdesignu, sekce pro odstrašující případy. Začátečníky, kterým je publikace zejména určena, Barčíkův výklad zmate a ukáže jim cestu již opouštěnou, mechem zarůstající. Zkušenější webdesignéry kniha přivede možná k melancholickým vzpomínkám na léta minulá, častěji však k záchvatům smíchu eventuelně pláče, jak jsem si v praxi vyzkoušela.
Informace o knize
Název: Webová grafika: fotografie, barvy, textury
Autor: Tomáš Barčík
Vydal: Computer Press
Cena: 99,00 Kč (89,10 Kč v odborném knihkupectví Interval.cz, kde najdete i další informace.)
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
10 nejpopulárnějších programovacích jazyků a jejich využití
9. listopadu 2023 -
inPage AI: Revoluční nástroj pro tvorbu webů
3. července 2024
Nejnovější
-
Jak chránit webové stránky před Web/AI Scrapingem
27. listopadu 2024 -
Jaký monitor je nejlepší k novému Macu Mini?
25. listopadu 2024 -
Výkonný a kompaktní: ASOME Max Studio s výjimečným poměrem cena/výkon
11. listopadu 2024 -
Šokující data od Microsoftu: Kyberútoky rostou o stovky procent!
8. listopadu 2024