V čem dělá chybu a co naopak řeší správně na svém webu provozovatel multikin CineStar? Pokud se opět chcete poučit z chyb druhých, je tu pro vás další Rentgen.

Tentokrát se budeme zabývat webem

Úvodní stránka webu www.CineStar.cz z 26. dubna 2003.
www.CineStar.cz [26. 4. 2003] (
větší verze, cca 100 kB)

První dojem

První pohled na stránku je příjemný. Celá vypadá přehledně, použité vizuální zpracování (hlavně barvy) navíc navozuje tu správnou atmosféru kina a „nevšedních audiovizuálních zážitků“.

Text

Tento dojem nám vydrží až do chvíle, kdy se pustíme do čtení textu. Je zde použito velmi malé písmo, které se nečte zrovna moc příjemně, a navíc texty nejsou upraveny pro web. Co tím myslím? Především to, že zde najdeme vcelku velké množství textu, který není nijak strukturován – pomocí odstavců, nadpisů, výčtů a dalších významových a strukturálních prvků (X)HTML. Problémem je také velká délka vět a složitost textů – na podobných stránkách, kde se nenachází nějaký větší textový obsah, byste se měli snažit vyjadřovat co nejjednodušeji. To mimo jiné znamená nepoužívat souvětí, pokud to není nutné, a nenutit čtenáře nad textem zbytečně přemýšlet.

A když už jsme u těch textů, podívejme se také trochu na jejich obsah. Zde mě zaujal hlavně uvítací text na úvodní stránce:

Vítáme Vás na stránkách společnosti CineStar. Najdete u nás aktuální nabídku těch nejžhavějších filmů. Stačí si vybrat a neodlepíte se od sedadla.

Na stránkách přinášíme aktuální program našeho multikina, pokud se nemůžete rozhodnout, který film by Vás nejvíce potěšil, stačí se podívat do sekce filmová nabídka.

Nejprve ke kladům. Je dobře, že se na úvodní stránce alespoň nějaký text nachází, a uživatel tak ví, kde se ocitl. Ohledně jeho obsahu si ale nemohu pomoci, působí na mě, jako kdyby tento text dávala dohromady sekretářka CineStaru, dokonale znuděná všemi „filmovými trháky“, které v sálech CineStaru běží, a to v pětiminutové přestávce mezi manikúrou a Hledáním min ve Windows. Textu by tedy za prvé prospělo oživení (viz například 10 tipů jak utkat živou pavučinu aneb jak psát pro web).

Dalším problémem je část, kde se mluví o „společnosti CineStar“. Proč zde autoři nutí uživatele vstřebat fakt, že CineStar je nějakou společností? To je důležité pro firmu a její případné obchodní partnery, ale už ne pro řadového uživatele, který chce jít do kina (a předpokládám, že CineStar připravoval tento web právě pro takové uživatele). Ten ví, že „to kino se jmenuje CineStar“, ale že je nějakou společností, to ho vůbec nemusí zajímat.

V druhém odstavci by zmínky o sekcích webu měly být přinejmenším doplněny o odkazy na tyto sekce, vždyť od toho ten hypertext máme, že? Nutit uživatele přemýšlet nad významem slova „sekce“ mi také přijde zbytečné – jedná se o výraz používaný lidmi, kteří web připravují, ale uživatel mu nemusí rozumět. Celý odstavec je navíc velmi nešťastně tvořen jedním dlouhým souvětím.

Uživatel si také podle druhého odstavce musí vybrat, na jakou stránku s aktuální nabídkou se podívá. To ale není nutné – lepší by pro něj bylo, aby se bez zbytečného přemýšlení mohl přemístit na program, a pokud bude chtít více informací o filmech, bude to moci udělat právě z této stránky.

S ohledem na všechny tyto chyby bychom mohli použít například následující text. (Samozřejmě netvrdím, že můj text by byl pro stránku jediný vhodný. Po delším zvažování byste pravděpodobně přišli na lepší, ale mě šlo pouze o příklad.)

Cinestar – svět plný filmu \ Multikina Cinestar pro vás denně přináší ty nejžhavější filmy z celého světa! \ Aktuální filmy >>

Úvodní stránka

Již jsem mluvil o uvítacím textu na úvodní stránce, nyní se zaměřme také na její ostatní aspekty. V levém sloupci se nachází novinka informující o tom, že byl zahájen „zkušební provoz on-line rezervací vstupenek“. Tak především – jaký zkušební provoz? Chce nám tím snad CineStar dát najevo, že jsme pro něj nějací testovací králíci jejich systému pro rezervace? Nebo tím chce říci, že tam on-line rezervace je „jen aby se neřeklo“, a ať ji raději nepoužíváme, protože má neověřenou funkčnost?

Dalším problémem by mohl být výraz „on-line rezervace“ – myslím si, že zdaleka ne každý uživatel ví, co to znamená „on-line“, a mohl by být tímto slovem zmaten. Lepším výrazem by bylo například „rezervace vstupenek po internetu“.

Co hodnotím kladně je, že se na úvodní stránce nalézají upoutávky na současné premiéry filmů – v tomto případě se jedná o ideální aktuální obsah, který pomůže přimět uživatele, aby se na stránky vracel.

Flash & Wap

Na úvodní stránce jsou odkazy na verzi stránek pro Wap a na verzi v HTML, případně ve Flashi. Nabízí se jednoduchá otázka – proč autoři otravují uživatele s výběrem technologie? Jednak těmto technologiím uživatel pravděpodobně nerozumí a mohou ho tyto volby snadno zmást, jednak si již zvolil způsob využívání těchto technologií v nastavení svého prohlížeče (i když na druhou stranu mnoho uživatelů o možnostech nastavení prohlížeče nic neví). Účast uživatele na tomto výběru tedy vůbec není nutná, ba ani žádoucí.

Jestli se jedná o zařízení podporující Wap, to se dá zjistit z HTTP hlavičky (případně jinými prostředky), na Intervalu se tomu již věnoval nejeden článek. Detekce Flashe se dá provést pomocí klientského skriptování, případně pouze metodami (X)HTML, respektive jeho prvku <object>.

Tragická a zároveň zbytečná je nepřístupnost pro prohlížeče bez podpory Flashe a JavaScriptu. Úplně první stránka totiž pomocí JavaScriptu kontroluje, jestli je přítomen plug-in pro Flash, a pouze pokud je, přesměruje prohlížeč na verzi s Flashem. Pokud váš prohlížeč Flash a JavaScript nepodporuje, máte smůlu a zůstane vám pouze prázdná stránka.

Tento fakt zaráží o to víc, že celý web je dosupný kompletně i v HTML verzi. Správné řešení by tedy bylo jako první stránku předložit úvodní stránku z HTML verze a skriptem v její hlavičce ověřit podporu Flashe – pokud by prohlížeč Flash podporoval, byl by přesměrován na jinou adresu, jinak by se uživateli zobrazila HTML stránka.

A pokud již mluvíme o Flashi, v tomto případě se mi jeho použití nezdá příliš adekvátní. Zajišťuje zde animované intro, které ale spíše zdržuje, a dále animovanou navigaci v hořejšku stránky. Daní za tyto efekty, bez kterých by jistě bylo možné se bez problémů obejít, je celkové znepřístupnění navigace a nutnost vytvářet alternativní HTML verzi celých stránek. (O tom, k čemu Flash vhodný je a není, psal již dříve na Intervalu Pavel Šimek.)

Vždy, když se rozhodujete, jestli určitou technologii využít, měli byste zvážit, jaké vám v daném případě přinese výhody a jaké nevýhody. Určitě byste tedy neměli využívat Flash jenom proto, že je to Flash. Více k tomuto tématu naleznete třeba v článku Marka Prokopa Chudým vstup zakázán.

On-line rezervace vstupenek

Protože je systém pro rezervaci vstupenek na úvodní stránce tak zajímavě inzerován, nedalo mi to, abych ho nevyzkoušel. Úvodní stránka systému líčí všechno trochu složitě – nabízí hned tři způsoby, jak je možné si vstupenku rezervovat. Kterou z nabízených možností si ale má uživatel vybrat? Mě tu napadá navíc ještě jedna otázka – proč mě nad takovou prkotinou nutí autoři webu uvažovat? Stačilo by přece ukázat program s jednotlivými filmy, kde bych kliknul na film a čas, které se mi zamlouvají, a v klidu zadal ostatní potřebné údaje.

Také podle mě není nutné komunikovat s běžným uživatelem pomocí výrazů jako „rezervační systém“ nebo „náročnější datové přenosy“, protože ne každý uživatel se zajímá o informační technologie natolik, aby takovým výrazům rozuměl.

Po zadání údajů, jako jméno a počet míst k rezervaci, je ale uživatel postaven před mnohem komplikovanější volbu. Nacházejí se zde totiž vedle sebe tlačítka s texty „Rezervuj“ a „Ukaž místa“. Jaké tlačítko mám stisknout pro zdárné dokončení rezervace? Samozřejmě že „Rezervuj“, ale budu v takovém případě mít možnost vybrat si místa v kině, kde chci sedět? A když stisknu „Ukaž místa“, budu se pak moci nějak vrátit a dokončit rezervaci?

Zkrátka a dobře, mnoha zbytečných otázek by byl uživatel zbaven, pokud by byl výběr míst automaticky předložen jako součást celého procesu zadávání údajů.

Poslední poznámku bych měl k nápovědě – bylo by lepší, kdyby se text, který je v ní obsažen, vztahoval pouze k té stránce, na které se uživatel právě nachází. V současnosti je celá nápověda tvořena jedinou stránkou, která obsahuje průvodce celým systémem. Proto je text zbytečně komplexní. Pokud se uživatel uchyluje k nápovědě, znamená to, že všechny ostatní pokusy selhaly, a takovouto dlouhou nápovědou ho spíše odradíte.

O čem jsme mluvili?

Ukázali jsme si několik chyb, které můžete udělat při tvorbě textů pro web, ujasnili jsme si správné použití multimédií na webu a také jsme lehce nakousli použitelnost jedné webové aplikace. Doufám, že vám tyto poznámky budou užitečné ve vašich projektech.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

3 Příspěvků v diskuzi

  1. tak jsem si chtěl zarezervovat vstupenky – ač je tento článek staršího data, nic se nezměnilo, šílené stránky, rezervaci jsem nezvládl, když jsem si majlem stěžoval, majly se vrací z různých důvodů nedoručitelné no strašné

  2. Stránkám CineStar nemohu naprosto nic vytknout až na jednu a zásadní věc. Staránky jsou dostupné pouze přes den. V noci (po celou noc) jsou porstě nedostupné. A to každý den, vždy. Pokud tedy v noci ponocujete, nudíte se a tak čtete různé recenze na filmy a tak (což naprostá většina lidí dělá) a chcete se podívat jeslti ten aný film náhodou nedávají i v CineStar tak máte prostě smůlu a musíte s tím počkat, až bude den. Tímto však nekončí. Nedostupné jsou také e-mailové schránky všech zaměstnanců CineStaru. Včetně základní emailové schránky pro informace. Jediné co funguje jsou telefony, které v noci jen těžko někdo zvedne;) Teno podstatný handicap není ani nikde na webu zdůvodněný a ani na e-maily s dotazem tohoto typu nikdo neodpovídá.
    Z tohoto důvodu je můj názor takový, že servery, na kterých leží web CineStar buď provozují naprostí amatéři, nebo je to společnost, která funguje jen přes den a co se děje v noci s absolutním nezájmem ignoruje. O čemž vypovídá i to, že v noci odeslaný e-mail někam, kde se přes den normálně doručí = odeslaný e-mail někam kde něco neexistuje.
    Zajímalo by mne, zda-li se konečně něco změní, protože tento problém sužuje web CineStaru od samého začátku.A ačkoliv web disponuje moderními prvky, tak omezená doba provozu webu moderně rozhodně nepůsobí.

  3. Po prvé v multikině Cinestar v Ml. Boleslavi na „Kájínkovi“.
    Dojem? Hrůza. Reklamy:strašný řev-zřejmě pro nahluchlé puberťáky. Vlastní film: zase nesmyslně hlučná scénická hudba.
    Závěr: Již nikdy Cinestar.

Odpovědět