Jakmile jsem se naučila kódovat a začala hledat nějaké projekty webového designu, na nichž bych mohla pracovat nezávisle, na volné noze, připadala jsem si, jako bych se ocitla v Hlavě 22. Mé portfolio bylo totálně prázdné; nemohla jsem ho však naplnit působivými projekty, když jsem neměla žádné klienty. Je to docela prekérní situace být v branži, kde je mnohem důležitější to, co jste už udělali, než sada vašich dovedností, tedy co umíte. K prachatým klientům se nedostanete tím, že budete do nějakých resumé vypisovat úseky svého kódu. Ke skvěle placené práci se dostanete tak, že jim ukážete, co umíte udělat. Jinak řečeno, než vám klienti vypíší šek, chtějí vidět nějaký důkaz, že umíte udělat něco pořádného.

Ale od té doby, co jsem jako začátečnice začala pracovat s nezávislými klienty a koučovala stovky studentů při procesu, kdy se snažili získat své první klienty, mohu zodpovědně říct, že je možné vybudovat působivé portfolio, i když jste úplný začátečník.

 

Musím nejdřív dělat projekty zadarmo, abych něčím naplnil své portfolio?

Nu, je docela snadné udělat pár projektů “na účet podniku”, pro přátele nebo členy rodiny, nebo dokonce pro nějakého tradičnějšího klienta. Jsem však ochotna se s vámi vsadit, že se přitom nenaučíte kódovat tolik, abyste se mohli vrátit zpět do komunity. Patrně jste také chtěli rychle nadělat nějaké prachy na momentálně vysoce žádaných dovednostech. Přestože vám možná připadá nepatřičné říkat si v několika prvních případech o peníze, zjistila jsem — a svěřila jsem se s tím mnoha samostatně výdělečně činným kolegům, kteří se mnoho souhlasili — že když si necháte zaplatit za své projekty, třebaže jste teprve úplný začátečník, zajistíte si, že:

  • klient bude brát seriózněji váš pracovní závazek a čas s ním strávený;
  • i vy budete brát celý projekt seriózněji.

Popřemýšlejte o tom: když dostanete zadarmo pár lístků na koncert, bude vás nějak trápit, když na něj nepůjdete? Nebo ho zmeškáte? A co když jste za ty lístky zaplatili 50 dolarů? To vás možná přeci jen přiměje, abyste se zvedli z gauče, oblékli se a vyrazili, co? Totéž platí pro práci lidí na volné noze. Když jsou v sázce nějaké peníze, každý bere dohodnutou úmluvu seriózněji, ať už jde o dodržování smluvených termínů, nebo získávání zpětných vazeb (názorů) na vaše návrhy. A věřte mi, že jako začátečníci jste už strávili strašně času tím, že jste museli přicházet na to, jak dát to či ono dohromady. Nemůžete si už dovolit plýtvat dalším časem na rozmary klienta (že nejdřív něco strašně chce, pak to chce trochu jinak, pak zase jinak atd.), který prostě celý projekt nebere vážně.

Mimochodem, vy jste vybaveni dovednostmi, které jiní lidé potřebují, aby mohly jejich byznysy běžet, a tyto dovednosti mají svou cenu, i když teprve začínáte.

 

Jak najít své první klienty?

Takže kde najdete ty první platící klienty, když o vašem portfoliu si teprve cvrlikají vrabci na střeše?

Začněte s místní komunitou

Skvělé místo, kde můžete začít, je místní komunita, zejména pokud jste už do ní aktivně zapojeni. Má vaše oblíbená kavárna web z dřevních let devadesátých? Stalo se vám, že jste hledali menu jídel přes ulici své oblíbené indické restaurace, ale nikde jste ho nemohli najít? Nebo jste si všimli, že nedaleko je butik, který by mohl lépe prosperovat díky online obchodu? Zatímco někdo, kdo vás vůbec nezná, by možná měl strach si vás najmout, kdo vás však zná a důvěřuje vám, bude mnohem ochotnější dát vám šanci ukázat, co umíte.

Napojte se na nějakou online skupinu

Nemusíte ale přestat doufat ve svou osobní síť, ani pokud žijete někde uprostřed ničeho. Já jsem sehnala všechny své první samostatné zakázky prostřednictvím sítě Skillcrush. Poté, co jsem absolvovala úvodní zaškolení (tzv. career blueprint), napojila jsem se do absolventského komunitního panelu (alumni community board), kde mohu klást dotazy a být v kontaktu se spolužáky. Našla jsem zde vypsané své první zakázky! Najděte si nějakou online komunitu, která s vámi souzní, a zapojte se tam. Je snazší sehnat práci z malého fondu lidí nějaké komunity než ve veřejném sektoru.

Nezapomínejte na job boards

Přesto je možné najít nezávislé projekty v nabídkách prací. Jak neotřelé! Ve světě, kde jsem získala svou poslední nabídku přes Gchat, se snadno zapomíná na lépe zavedené zdroje, jako jsou job boards. Prohlížejte hlavně ty tabule, na nichž se vyskytuje hodně prozatímních projektů (já mám hodně v oblibě Idealist!) nebo se rovnou obraťte na nezávislé pracovníky, třeba na Freelancer. Když dodržíte několik doporučených postupů, může to podstatně zvýšit míru vaší úspěšnosti i na job boardech.

Získejte doporučení od předchozích klientů

Jakmile jste získali svého úplně prvního klienta, už jste se chytli záchranného lana. Myslím tím tohle. Jeden z důvodů, proč je tak obtížné začít, spočívá v tom, že se klienti mnohem snáze získávají osobním doporučením než neosobním emailem. Je to pochopitelné. Klienti raději půdou k někomu, koho jim doporučil některý z jejich přátel, než aby se spolehli na někoho neznámého na volné noze, s nímž by mohlo skončit neslavně. Určitě nezapomeňte požádat své úplně první klienty, aby se o vás zmínili svým přátelům, nebojte se je požádat o dobrozdání (můžete jim dokonce pomoci takové dobrozdání napsat, pokud nevědí, co by do něho měli uvést), a posuďte, zda si můžete daný projekt připsat k dobru.

Specializujte se na oblast, kde jste dobří

Možná jste začátečníci ve webovém designu, ale vsadím se, že na nějakém jiném poli máte jisté zkušenosti, zejména pokud sem přicházíte poté, co jste odešli z nějakého jiného odvětví. Já jsem například začala kódovat poté, co jsem dokončila postgraduální studium angličtiny, takže jsem měla spoustu zkušeností s literárními a vydavatelskými komunitami. Z větší části proto jsem začala dělat nezávislé projekty pro autory a řečníky v tomto prostoru. Měli jsme společnou základnu a klienti mi důvěřovali, že budu rozumět jejich potřebám a chápat jejich potíže. Tady máte další příklad: Jen Kehlová byla bloggerka, která absolvovala kurz WordPressu, takže mohla opravit svůj vlastní blog, aniž musela někoho žádat o pomoc (nebo na ni čekat). Se svými novými dovednostmi byla schopna vybudovat svůj nezávislý byznys, začala pomáhat jiným bloggerům, jako byla ona, s běžně se vyskytujícími problémy, jako jsou migrace webů, konfigurace pro vyhledávače nebo přizpůsobování motivů vzhledu WordPressu. Bez ohledu na to, z jaké branže pocházíte, je pravděpodobné, že v tomto odvětví existují lidé, kteří by mohli mít užitek z vašich nových dovedností ve webovém designu. A protože vás znají z dřívějška a vy víte, jak jim pomoci, budou mnohem raději důvěřovat vám než někomu cizímu, i když jste ve webovém designu začátečník.

 

Startovací projekty

Hovořila jsem se spoustou začátečníků, kteří byli přesvědčeni, že do svých resumé mohou dávat pouze celé weby, které kódovali úplně od začátku, jinak nic; takhle to ale vůbec není! Portfolio webového designu může zahrnovat vše, od jednoduchých konceptů až ke kompletně vypulírovaným webům, včetně všeho, co je mezi tím.

Přizpůsobte nějaký motiv

Skvělý první projekt, který můžete přidat do svého portfolia, je jednoduchý přizpůsobený motiv vzhledu nebo šablona pro CMS nebo platformu jako jsou Squarespace nebo WordPress.com. Je to výhodné proto, že je to mnohem snazší, než vybudovat nějaký web úplně od začátku. Velmi pravděpodobně přitom vystačíte jen s HTML a CSS, protože půjde o to, aktualizovat barvy a fonty nebo modifikovat layouty. Navíc, další plus, získáte praxi ve spolupráci s klientem. Přestože od projektů tohoto druhu nemůžete čekat, že by vynesly nějaké horentní částky, představují skvělý odrazový můstek a něco, co budete moci přidat do svého portfolia. Jen zajistěte, až budete svou práci předvádět, abyste zcela přesně vysvětlili, co jste na webu přizpůsobili vy.

Vytvořte nějakou e-mailovou šablonu

Jiným skvělým projektem, který je možné přidat do portfolia, je vlastní šablona HTML e-mailu vytvořená pomocí MailChimp nebo jiné e-mailové marketingové služby. E-mailový marketing bývá v současné době v mnohých byznysech základní potřebou, a vy budete pravděpodobně schopni vytvořit nějakou vlastní šablonu jen s HTML a CSS. Podobně jako přizpůsobování motivů vzhledu, ani tyto šablony asi nebudou tak výnosné jako rozsáhlejší projekty, rozhodně však mohou figurovat ve vašem portfoliu.

Vybudujte jednoduchý web

Pamatujete se ještě, jak jste uvažovali o tom, že se pokusíte získat zakázky v místní komunitě? Vynikajícím prvním projektem může být super jednoduchý web vybudovaný pro nějaký místní byznys jen pomocí základního HTML a CSS (a navrch možná pár pluginů jQuery). Pokud klienti nepotřebují být schopni sami web aktualizovat, patrně jim bude úplně stačit individuálně přizpůsobený statický web. Skvělou startovní čáru představují jednostránkové weby obsahující resumé.

Následné projekty

Startovní projekty jsou skvělé k tomu, abyste mohli do svého portfolia začít přidávat konkrétní substance, dříve nebo později však budete chtít předvádět nějaké složitější práce, abyste mohli pozvednout své zařazení a vybudovat si patřičnou reputaci jako webový designér. Naštěstí nebudete muset přejít od jednostránkového webu rovnou ke stostránkovému webu elektronického obchodu. Mezi těmito dvěma extrémy existuje spousta projektů na nejbližší vyšší úrovni.

Vybudujte vlastní web WordPressu

Až budete připraveni přejít se svými projekty na nejbližší vyšší úroveň a necháte se najímat na složitější (a lépe placené projekty), podívejte se na WordPress. WordPress totiž umožňuje nejen vybudovat robustní web se spoustou funkcionality, i když teprve začínáte, představuje také něco, co klienti chtějí. Popřemýšlejte o tom: jaký web byste měli raději, takový, který nemůžete aktualizovat, aniž byste požádali o pomoc nějakého designéra a platili mu za ni, nebo takový, do něhož můžete sami pohodlně přidávat denní speciality či propagovat svůj byznys pomocí blogu? Než začít budovat nějaký motiv úplně od začátku, na zelené louce, sáhněte raději po nějakém startovním motivu, jako jsou Underscores, Hatch, nebo Bones, které poskytnou kostru (bones!), a na tu budete moci začít nabalovat další věci. Jakmile budete mít v portfoliu několik vlastních webů WordPressu, budete schopni získat větší hybnost v tom smyslu, na jakou úroveň budete zařazováni a jak žádaná bude vaše práce.

Aktualizujte nějaký staromódní web

Následkem “mobilegeddonu” Googlu spousta firem a profesionálů zjistila, že jejich staromódní, statické weby je nezbytně nutné aktualizovat. Pokud je nějaký web hodně starý, bylo by patrně lepší udělat úplně nový, někteří klienti si však budou přát předělat existující web na responzivní, a spolupracovat na tom s vámi. Tyto druhy projektů mohou být opravdu drsné, zejména to závisí na tom, jak uspořádaný je kód, se kterým budete muset začít; mohou však pomoci dále budovat vaše portfolio, a zároveň posílíte své dovednosti ohledně mobilního designu. Další možností je, že vezmete nějaký statický web HTML a CSS a uděláte ho interaktivní tím, že do něho přidáte něco funkcionality JavaScriptu nebo jQuery, věci jako hladké posouvání obsahu (smooth scroll), nepřetržitě se aktualizující seznam tweetů (Twitter feed) nebo posuvník obrázků (image slider).

 

Proč byste měli začít dřív, než budete mít hotové portfolio

Nu, a pokud se právě díváte na své úplně prázdné portfolio, myšlenka, jaké všechny projekty byste tam měli mít a nemáte, může člověka pěkně vyděsit. Je to ale takhle: nemusíte čekat, až budete mít portfolio plné působivých prací (nebo na okamžik, když už budete sami cítit, že jste opravdový webový designér), můžete si je začít sjednávat hned. Skutečně, určitě jste si všimli, že mnohé z těchto projektů závisejí na vašem způsobu práce, od prvních jednoduchých projektů až ke složitějším webům. I když jste se teprve začali učit kódovat, je lepší ucházet se o klienty, pro které chcete pracovat, hned teď, než čekat na moment, až si budete připadat plně připraveni. Než k tomu dojde, budete už se dívat na působivé portfolio se svým jménem!

Napsala Randle Browningová

Randle Browningová vede obsahový marketing u Skillcrush, což je odborná online výuková platforma, kde se mohou naučit kódovat úplní začátečníci. Randle píše o tom, jak odborné dovednosti mohou kompletně přeměnit způsob, jakým pracujete, a umožní řídit svou kariéru. Když nemluví k ženám o odborných záležitostech, pravděpodobně dává veganské jídlo na Instagram. Další články od Randle Browningové najdete zde.

Článek byl původně zveřejněn na serveru www.webdesignerdepot.com. Celý článek v originálním znění najdete na How to build your portfolio with freelance projects.

Přeložil: RNDr. Jan Pokorný

1 Příspěvěk v diskuzi

Odpovědět