Když navrhujeme weby, děláme to proto, abychom vyslali svému publiku nějaké poselství. Jednou z nejtěžších překážek, kterou musíme často překonávat, aby se toto poselství skutečně dostalo k našim návštěvníkům, je nepořádek na webu.

Když návštěvníci dorazí na web, u něhož si povšimnou, že je na něm všechno páté přes deváté, někteří z nich se prostě rovnou zvednou a jdou jinam; průzkum podniknutý společností Burst Media ukazuje, že 30 % ze všech respondentů okamžitě opustí web, pokud se jim zdá, že je příliš chaotický.

Chaotický web zákazníky zneklidní, budou cítit úzkost. Mají před sebou cíl, kterého chtějí dosáhnout, vy jim však ztěžujete, aby vám mohli důvěřovat. Pokud máte na webu chaos, bude také chaos ve spolupráci s vámi? — Joe Ardeeser, Jordan Crown Design

Jak se ale dozvíte, zda máte web uspořádaný bez ladu a skladu? Nikdo konec konců nenavrhuje web s úmyslem mást nebo iritovat své publikum.

Zkontrolujte, zda nemáte na webu zmatek

Existuje několik způsobů, jimiž se dá zjistit, zda jste vybudovali chaotický web. Preferovanou metodou by vždy mělo být uživatelské testování, protože dostanete skutečnou zpětnou vazbu od konkrétních lidí. Když však pak budou popisovat váš web, vždycky nepoužijí zrovna termín “chaotický”. Možná budou sdělovat něco v tomto duchu: web je strašně hektický, dost obtížně se hledají informace, nevědí, na čem mají kliknout, nebo že je prostě přecpaný vším možným.

V podstatě se dá říct, že pokud se uživatel cítí něčím zahlcen a neví, kam se má kouknout dřív, pak je web chaotický. Nevýhodou je, že připravit uživatelské testování může být dost nákladné a náročné na čas. K dispozici jsou sice luxusní testovací volby, to byste ale nesměli mít hluboko do kapsy.

Mezi další nástroje, které pomáhají zjistit, zda máte na webu zmatek, patří pětisekundový test, který předloží testérům webovou stránku na pouhých pět vteřin. Pak už ji testéři neuvidí, jsou jim však kladeny otázky o tom, co si zapamatovali ze stránky, kterou právě viděli. Cílem je prezentovat informace tak, aby si je lidé mohli zapamatovat; pokud máte na webu zmatek, vsadím se, že si nezapamatují ani tu nejdůležitější informaci, kterou se u nich snažíte prosadit. K dispozici jsou jak volby zdarma, tak možnost vytvořit si profesionální účet.

Existuje jeden test zcela zdarma: test nepořádku; pomocí jistého algoritmu měří množství nepořádku. Podle jejich výzkumu, je-li nepořádek pod 50 procenty, je to dobré. Abyste si udělali představu o tom, jak vypadají míry některých webů, tak Google získal 16 procent, zatímco Yahoo! 86 procent.

Prevence proti chaosu

Chaotický web je obvykle výsledkem dobrých úmyslů, snahy poskytnout návštěvníkům na jedné stránce co nejvíc informací. Jakožto profesionálové, ať my nebo klienti, cítíme, že jisté věci je třeba zdůraznit. Pokud však do této kategorie spadá příliš mnoho věcí, snadno se stane, že pak zavládne chaos.

Aby se web nestal chaotickým, je možné využít preventivní metodu Joe Ardeesera. Vyžaduje ovšem řádné plánování a kvalitní posudek. Nabízí mj. následující tipy:

  • určujte priority schopností, můžete je například vytvářet odlišným stylováním položek;
  • odstraňujte nadbytečné položky;
  • vytvářejte účelově zaměřené wireframy a designy;
  • skrývejte detailnější, méně důležité položky, mějte však solidní a jasnou navigaci, aby byly tyto položky “odhalitelné”.

Když máte na jedné jediné stránce příliš “důležitých” informací, všechny bojují o pozornost návštěvníků, ti jsou tím pak často rozptylováni a skutečný účel se vytrácí. Nejlépe to vyslovil Art Webb, když vystihl očividné:

Budete-li mít tučně všechno, nebude tučně nic.

Redukujte nepořádek

Ať už jste usoudili, že na webu, který jste vybudovali, je přílišný zmatek, nebo předěláváte chaotický web někoho jiného, musíte zvolit vhodný strategický přístup.

Prvním krokem je určit, co je opravdu důležité. Jsou tací, co věří, že každá stránka musí být přístupná z každé stránky — toho lze dosáhnout dobře uspořádanými menu a mapami webu; nemusí se všechno vecpat do jediné stránky. Nastavte pro každou stránku cíl a zařaďte na ni jen ty informace, které pomáhají tohoto cíle dosáhnout.

Jakmile má každá stránka určenou prioritu, začněte minimalizovat. Vyhoďte bez slitování vše, co není nezbytné k dosažení cíle dané stránky. Přijměte za svou koncepci „méně je více“, tedy minimalistický design a opravdu ho uveďte do praxe.

Poté, co jste odřezali vše, co jste považovali za nepotřebné, spusťte znovu své testy. Pokud se zdá, že je ve věcech stále zmatek, bude třeba vrátit se na samotný začátek. Tentokrát si budete muset důkladně rozmyslet, co můžete odstranit, abyste tím neuškodili účelu webu. Máte-li to štěstí, že dostáváte zpětné vazby, skvělé. Zajistěte ale, aby na webu časem nevznikl zase nějaký nepořádek.

Nepořádek vzniká, a víme, že vadí. Vadí provozu webu, vadí jeho reputaci a neblaze ovlivňuje důležité metriky, mezi něž patří konverzní míry. Když navrhujeme weby, měli bychom mít stále na paměti, že se nejedná o pouhou koláž nějakého obsahu, ale o komunikační nástroj. Měly by své poselství jasně sdělovat komukoli, kdo v daném okamžiku na daném webu přistál. Jen tolik pozornosti jsou uživatelé ochotni nějakému webu věnovat, proto udělejte, co se dá, abyste jejich pozornost zachytili a navedli je správným směrem.

Napsal Ayrald Hubert

Ayrald Hubert je hlavní analytik u Clutch a má na starost výzkum a analýzu firem webového designu sídlících v New Yorku. Ayraldovo akademické vzdělání zahrnuje bakalářský titul z Georgetown University se sídlem ve Washingtonu D.C., USA. Další články Ayralda Huberta najdete zde.

Článek byl původně zveřejněn na serveru www.webdesignerdepot.com. Celý článek v originálním znění najdete na Combat clutter to boost conversions.

Přeložil: RNDr. Jan Pokorný

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět