V pondělí 26. října 2009 zastavila společnost Yahoo oficiálně a definitivně provoz GeoCities, jmění s renomé 10 milionů unikátních návštěvníků za měsíc. Prohlásila, že tuto bezplatnou hostingovou aktivitu už nadále nepočítá mezi své priority a tudíž se jí zbavuje. Během deseti měsíců tohoto roku odstřihla Yahoo podobným způsobem dalších zhruba dvacet projektů.

Ve skutečnosti se brány GeoCities zavřely už v dubnu, tak aby uživatelé měli dostatek času k migraci na jiné služby. Ochranné lhůty využilo například sdružení Microsoft & WetPaint. Podpůrný plán pro abonenty obě společnosti prezentovaly nedlouho po dubnovém oznámení o chystaném konci GeoCities. Konkrétně se jedná o nabídku bezplatné uživatelské domény pro prvních tisíc rezidentů, kteří se z GeoCities přehlásí. K migraci na WetPaint je měla přimět i možnost chatového rozhovoru s firemními experty, kvalitně připravený webový seminář nebo dopředu zpracované odpovědi na otázky, které zájemci o registraci na WebPaint často pokládají.

Přestože se na world-wide-webu jistě najde mnoho jiných možností freehostingu, likvidaci GeoCities však určitě provází otázka: bylo nutné odstavit komunitu, která stále generovala obrovský zájem návštěvníků? Podle údajů, získaných na Compete.com!, zavítalo na GeoCities během září 2009 deset milionů brouzdačů.

Publicista Dough Caverly v reakci na originální prohlášení Yahoo napsal, že na vysoké sledovanosti má lví podíl konkurenční Google, který zprostředkoval skoro třetinu návštěv, zatímco mateřský Yahoo zhruba jen šestinu (16,89%). Umřela doména GeoCities.com, investice za 3,6 miliardy amerických dolarů (uskutečněná před deseti lety, během tzv. „internetové bubliny“ v roce 1999), díky nevraživosti dvou vyhledávačů? Určitě to nebude hlavní důvod, Caverly dále poukazuje na nezkrotné náklady, které rozhodly o ukončení služby, když se stala fakticky neprodejnou. Z hlediska podnikatelské perspektivy to zní docela přijatelně, ale z pohledu uživatelů? Yahoo jim nenabídla žádné perspektivní pokračování, dokonce ani (třeba dočasnou) možnost přesměrování původních adres na jiné destinace. Jen půlroční moratorium na zkopírování obsahu stránek, případně doporučený přesun na zpoplatněný a oceněními ověnčený Yahoo! Web Hosting.

Představa, že se někdo z těch, kteří prošli posledním stádiem v GeoCities, upíše nadále Yahoo, je asi ze světa sci-fi. To spíš věřím odhadům, že značnou část bývalé komunity pohltí aktuální fenomény MySpace, Twitter nebo Facebook. GeoCities ve svém dalším sdělení potvrzují, že s nástupem sociálních sítí nedokáží v tomto okamžiku bojovat a aktuální rozložení sil respektují: „Rozhodli jsme se zastavit proces registrace nových uživatelů GeoCities, protože se chceme zaměřit na pomoc při budování a rozvíjení on-line vztahů odlišným způsobem“.

Popularita GeoCities sice neklesala, ale ani nerostla

Dough Caverly na domovském ezinu WebProNews.com označil za zajímavé, jak rychle a snadno se společnost Yahoo vzdala obrovského balíku sledovanosti. Ve srovnání s Twitter.com vede GeoCities na jasně na body, za poslední rok má více unikátních návštěvníků. Nebudeme teď ani u jedné komunity řešit modernost ani perspektivu použitého modelu, prostě je to tak. V rámci vyváženosti informací je nutné dodat, že v tomto období – na rozdíl od Twitter.com a dalších sociálních sítí – návštěvnost nijak zázračně nerostla. Paradoxně nejvíce v březnu 2009, měsíc před prvním likvidačním oznámením Yahoo, o necelých 8%.

Webové diskuze, navazující na zprávy o rychlém konci jedné komunity, rozdělily veřejnost tradičně zhruba na dva tábory: část publika, řekněme pamětnická, vzpomíná na to, jak jim GeoCities pomohly na konci devadesátých let vyřešit konkrétní problémy a jak si podle příruček sami programovali první weby. Litují ty, kteří už neměli chuť ani sílu přenášet obrovské porce fotek a textů na jiné destinace. Nejsou smíření s myšlenkou, že z internetu zmizelo historické dědictví, které tam mělo zůstat. Druhá skupina (a netvrdil bych, že v ní musí být zastoupena jen mladá generace) mává vesele za rakví: „Ani jsme si nevšimli že existuje a už se zavírá“, „Jak že se to jmenovalo? GeoShitties?“, „Budoucnost přichází. Váš Web 3.0“, případně reaguje přímou výzvou typu „Čekáme vás na Facebooku!“.

Zdroj: WebProNews.

Spi sladce Yahoo! Geocities

Historie GeoCities se píše od poloviny roku 1995. Webhostingová služba se tehdy ovšem ještě jmenovala BHI (podle malé vývojářské firmy Beverly Hills Internet). Společnost vybudovala vlastní webový seznam, členěný do šesti kapitol – podle čtvrtí Colloseum, Hollywood, RodeoDrive, SunsetStrip, WallStreet a WestHollywood. V roce 1995 se BHI rozhodla uživatelům (od té chvíle nazývaných Homesteaders, tedy osadníci) nabídnout v rámci svého projektu možnost prezentace vlastnoručně zhotovených stránek. Komunita se začala významně rozšiřovat po zavedení komunikačních nástrojů – chatu a BBS. V červnu téhož roku se adresář rozrostl o další destinace, v prosinci 1995 – tedy v době, kdy zaznamenal rekordních šest milionů shlédnutých stránek za měsíc – se BHI rozhodla se zaměřit na budování nového internetového společenství. Dala mu název GeoCities. Historicky největší úspěch dosáhl tento původně skromný projekt v době, kdy se stal třetí nejvyhledávanější adresou na internetu.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět