RNDr. Zdeněk Hrazdila napsal do dnešní doby pro Interval.cz přes osmdesát článků. Týkají se především tématů e-world, e-shop a marketing. S trochou nadsázky o sobě říká: „Jsem vlastně doktor počítačových věd.“ Chcete se o jeho práci dozvědět více?

Zdeněk Hrazdila se narodil v roce 1954. Na vysoké škole vystudoval informatiku. V roce 1996 založil poradenskou firmu, ale před čtyřmi roky přijal nabídku svého největšího klienta na místo marketingového konzultanta. Do Intervalu začal přispívat počátkem roku 2002, ještě za šéfredaktora Marka Šalandy. Za svůj největší úspěch označuje realizaci scénáře pro speciální vánoční televizní spot na automobily Volkswagen, který napsal.

Zdeněk Hrazdila, autor Interval.cz

Jak a kdy jste se dostal k internetu?

První e-mailovou schránku mi zřídila manželka na její firemní doméně někdy kolem roku 1996. Myslím, že „na internet“ jsem tak nejprve docházel do její kanceláře.

Jak jste se dostal k psaní článků pro Interval.cz?

Své první články jsem napsal pro časopis Computer v době, kdy jsem spolupracoval s vydavatelstvím na jeho nové podobě. Vyskytoval se tam tehdy také Marek Šalanda, budoucí šéfredaktor Intervalu, a ten mi později nabídl také pozici stálého dopisovatele.

Píšete články i pro jiný magazín?

Přispívám do tištěných i elektronických médií, kromě výše uvedených nyní nejčastěji do časopisů Strategie, Reseller Magazine a na server Grafika.cz.

Pracovat v oboru marketing jste začal hned po vystudování VŠ?

K marketingu jsem se dostal oklikou přes DTP studio a reklamní agenturu (v obou jsem byl společníkem).

Proč jste si jako své povolání vybral marketing, když školu jste měl na něco trochu jiného?

S mým vzděláním nejvíc souvisí právě to DTP studio, protože sazba tiskovin a periodik se připravuje na počítačích. Marketing je pro mne jakási extraliga, která v sobě zahrnuje všechny dosud vyzkoušené propagační aktivity.

A tak jste se také dostal k „hlubšímu zkoumání“ internetu?

Ano, rozhodl jsem se bojovat proti často omílaným představám o výjimečnosti internetu, brzkém zániku knih, novin, kamenných obchodů a dalším nesmyslným tvrzením. Vždyť pro virtuální svět platí stejná obecná pravidla jako pro ten reálný.

Čím konkrétně jste začal bojovat?

V době probíhající dotcom horečky jsem upozorňoval, že svět internetu není tak výjimečný, jak se nám to někteří snaží vsugerovat.

Jaké jsou vaše zkušenosti z praxe?

Existuje dost lidí, které bůh obdařil jakýmsi marketingovým talentem či povědomím. Řada podnikatelů by ale zasloužila! Odborně poradit.

Tím chcete říci, že vy jste marketingový talent od přírody?

Marketing se v době mých studií nevyučoval, komunisté jej pro plánovité řízení výroby nepotřebovali. Absolvoval jsem několik odborných kurzů, snažím se maximálně zapojit „selský rozum“. A proto asi talent potřebný je…

Kde čerpáte všechny informace z oblasti marketingu a reklamy?

Především z vlastních zkušeností, z chování klientů…

Hodně jste se ve svých článcích na Intervalu věnoval portrétům jednotlivých zemí. Kde jste čerpal informace?

Internetové portréty evropských států vznikaly na základě (docela nudných) výsledků jedné studie. Snažil jsem se je okořenit méně známými fakty a vlastními prožitky. Hodně jsem cestoval, takže jsem využil i tyto zkušenosti.

Opravdu jste všechny země Evropy navštívil?

Země jako je Rusko, Rumunsko nebo Albánie jsem nikdy nenavštívil, popravdě řečeno nejsou pro mne zvlášť lákavé. Ale západní Evropu jsem procestoval skoro kompletně, ve sbírce schází jen Norsko, Finsko a Portugalsko.

K tomu člověk potřebuje umět jazyky?

Zatím jsem si vystačil s angličtinou a pětijazyčným slovníkem. Taky se rychle učím slova, která vidím v cizině napsaná kolem sebe, takže mi to velký problém nedělalo.

Největší seriál, který jste pro Interval.cz psal byly již zmíněné portréty evropských zemí. Jak jste se k tomu dostal?

Studie o stavu evropského internetu v roce 2002 byla finančně dostupná, takže se tento nápad setkal v redakci s pochopením. V jednom momentě jsme uvažovali také o knižní podobě celého seriálu, ale ta čísla velmi rychle zestárla. Možná by bylo zajímavé výsledky po čase porovnat, pro tento případ stále archivuji původní dvousetstránkové podklady/1999-2008 v angličtině.

Jak probíhá příprava takového seriálu a jednotlivých článků? Kolik času zabere a jak dlouho píšete jeden článek? Psal jste články najednou nebo postupně?

Nejvíce času zabere příprava – je nutné zjistit, kdo už toto téma pitval a s jakým výsledkem, ověřit si hypotézy a načerpat související informace, trendy. Rychlost sestavení konečného článku je hodně závislá na kvalitě první fáze a zabere obvykle 1 až 4 hodiny.

Celý seriál byl na Intervalu publikován v průběhu období delšího než půl roku. Nebylo to pro vás někdy vyčerpávající a zavazující?

Ze začátku se seriál tvářil jako úžasná novinka, ale bál jsem se, aby se ta myšlenka čtenářům po čase neokoukala. Čtenost nikdy výrazně neklesla, i když jsem na to byl zčásti připraven.

Ale ptal jsem se spíše na vás, jste zvyklý psát takovéto dlouhodobé seriály? Připravoval jste články najednou či postupně, jak měly vycházet?

Podobný projekt jsem zopakoval letos na Grafika.cz, tentokrát se jednalo o přehled v oblasti polygrafie. Psát seriály je jednodušší. Není nutné vymýšlet strukturu, úvodní věty a tabulky jsou velmi podobné, takže se vlastně jen kopírují do nového souboru. Do grafů se dosadí jiná čísla a máte je okamžitě k dispozici.

Co byste na závěr poradil lidem, kteří v marektingu teprve začínají, jako člověk, který má již dlouholetou praxi za sebou?

Kolega, který mne kdysi do tajů oboru zasvěcoval, přede mne na stůl položil tisícistránkovou knihu Marketing Management od Philipa Kotlera. Jeho slova „tam najdeš všechno“ se postupně naplňují – v podstatě až do dnešních dnů.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět