Jak budovat a rozvíjet e-shop – transakce

27. ledna 2004

Jeden z nejrozšířenějších internetových mýtů říká, že není nic jednoduššího, než rozjet e-shop. Všechno, co funguje na jeden klik, je přece triviální… Vybudování prodejny s možností výběru zboží však spíše iniciuje podhoubí pro rozmotávání různých nástrah a úskalí. V tomto článku se přesvědčíme, že ačkoli nám internet umožňuje nabízet produkty a služby takřka po celém světě, praktická realizace takových obchodů se rozhodně nedá přirovnat k procházce růžovým sadem.

Integrace s účetnictvím

Předpokládejme, že nastal okamžik, kdy vaši zákazníci mají plné nákupní košíky. Skvělé! Nepovažujte prosím tento zlomový bod za dobrou příležitost k plánování dovolené na Bahamách. Než budete moci počítat první reálné výdělky, musíte vykonat ještě řadu věcí. Například pokud nedokážete zboží správně ocenit, tedy neumíte vypočítat správnou daň nebo odpovídající výši dopravních nákladů, je docela možné, že se při expedici nedopočítáte. V horším případě okradete stát, který s vámi posléze zatočí, mnohdy s neuvěřitelnou arogancí. Proto je moudré mít po ruce softwarového pomocníka, který tuto práci zautomatizuje a pohlídá. Takové programy existují. Desítky softwarehousů už několik let tvrdě pracují na tom nejlepším provedení. Ale pozor, nejedná se o krabicová řešení, která by tuhle část procesu ihned po instalaci (bez řady úprav, nastavení a propojení) převzala na svá bedra.

V případě podnikových e-shopů (a ty mám v tomto seriálu především na mysli) je třeba posoudit, do jaké míry je nabízený softwarový balík kompatibilní s firemními programy (účetnictví, sklady a další), zda nekoliduje se zvoleným e-komerce projektem (například zda umožňuje propojení katalogů se skutečnými stavy, fakturaci), případně jak bude vyhovovat pro komunikaci s klíčovými zákazníky. Počítejte s tím, že nic není stoprocentní a bude tedy třeba učinit některé kompromisy. Ty ale v žádném případě nesmí ohrozit budoucí celistvost, bezpečnost a spolehlivost provozu podnikového e-shopu (včetně různých integrovaných „plug-inů“).

Daně se nevyplatí podcenit

Postupující globalizace sice stírá historické problémy s dostupností nebo doručitelností zboží přes hranice, na rituál placení daní je však krátká. Desátky z prodeje si každý stát snaží nasměrovat do své pokladny a vynalézá k tomu naprosto unikátní seznamy poplatků a dotčených komodit. Porozumět této problematice v globálním měřítku je něco jako analyzovat hemžení v babylonské věži. Hlavně v Americe se mohou daňové zákony lišit nejen podle státu, ale snad i města, v němž se právě nalézáte. Známý je příklad Kalifornie, která vás překvapí stovkami daňových sazeb. Pokud má váš e-shop za cíl obsloužit jen domácí trh, vystačíte většinou se současnou 22%, respektive 5% sníženou daní z přidané hodnoty (DPH) a solidním účetním software.

Já jsem si ovšem do tohoto seriálu vymyslel ambiciózní akciovku Output, která by ráda dodávala také na další trhy. Je tedy třeba vzít v úvahu ostatní proměnné – tarify, celní politiky, jiné případné poplatky a hlavně legislativní rámec. Důležité je stanovit nejen velikost dávky, ale i na které straně přeshraničního byznysu se daň odevzdá, případně zda není zboží v rámci vývozu od plateb osvobozeno. Například v Evropské unii platí, že smluvní vztah se automaticky řídí právem země, odkud pochází nakupující. V jednotlivých případech vám patřičné informace může zjistit firemní účetní nebo daňový poradce. Zahraniční návštěvníci ale budou chtít stanovit cenu okamžitě v procesu objednávky. Asi je neuspokojí dříve používané prohlášení ve smyslu „že všechny odpovídající poplatky jim budou doúčtovány při fakturaci“. Pokud to myslíte s vývozem zboží smrtelně vážně, musíte mít odpověď dostupnou v algoritmu obchodní transakce. Plánujete-li udělat pořádnou díru do světa, může se vám hodit jedno z instantních specializovaných řešení. Nejznámější jsou asi americké Taxware nebo CyberSource.

Kurýr – ano či ne?

Dalším důležitým bodem na cestě ke spokojenosti zákazníka je doručení zboží. I kdybyste nakrásně produkty zabalili do krabičky a převázali pentlí, potřebujete někoho, kdo je doveze na místo určení. Nejjednodušší je využít nabídky České pošty, která nabízí všem známé (a nepříliš populární) služby za ceny, které by neměly převýšit slevy, obvyklé pro segment e-komerce. Další alternativou je balíková či kurýrní služba, která zásilku sice nedoručí o mnoho rychleji, ale aspoň nemusíte stát frontu na poštovním úřadě. Velké e-shopy dnes preferují po území republiky vlastní dopravu. (Srovnání jednotlivých možností najdete v článku Virtuální nákup, reálná doprava II.) Náklady na expedici je opět nutné zahrnout ve fázi objednávky do kalkulace celkové ceny. V tomto případě je však množina neznámých poměrně úzká, takže vystačíte s jednoduchým číselníkem. Pro přepravu do dalších koutů zeměkoule bych naší a. s. Output objednal služby nějaké renomované firmy, například UPS nebo FedEx. Obě jmenované nabízejí integraci s vlastními systémy výpočtu poplatků za dopravu a následný tracking každé realizované zakázky.

Jak vám zaplatí?

A konečně došlo na placení. Kreditní nebo úvěrové karty? Elektronické platby? Předplatba na účet? Českým transakcím stále vévodí dobírka. Tu dokáže vybrat nejen Česká pošta, ale i kurýrní služba. Situace ve sféře platebních karet – jak ukázala také debata k tomuto seriálu – je složitá hlavně pro menší a začínající e-shopy. Banky navzdory svým ujištěním o podpoře drobného podnikání preferují především solidní zisky a tučné poplatky. Účelem tohoto článku není rozklíčovat stav tohoto trhu (tedy které peněžní ústavy ano, které ne – a hlavně komu a za kolik), ale k tématu platebních karet a jejich využití v elektronickém obchodě se určitě brzy vrátím v samostatné analýze.

Levnezdroje.cz

Vzhledem k úzkému sortimentu (zdroje do počítačů) jsou požadavky Output na vyřízení transakcí vcelku prosté. Objednávky se mohou zpracovávat v integrovaném starém účetním programu, který umí zahrnout přepravní poplatky a vystavit fakturu i do zahraničí. Daňovou tabulku připravil ekonom ve spolupráci s firemním poradcem. Balné a dopravné zapsal do číselníku na základě ceníku České pošty (Obchodní balík) a smluvní kurýrní společnosti. Vypočtená konečná suma je v reálném čase zobrazena na webu.

V záloze je připraveno nové řešení, jehož základem je specializovaný krabicový e-komerce systém (od tvůrců software prodejny). Projekt integrace stávajících programů je dodavatelem navržen tak, aby případný upgrade neznamenal nutnost přebudování interface.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *