Marek Antoš otevřel dveře internetu mnoha jeho současným uživatelům prostřednictvím serverů provozovaných společností Internet Info, kterou založil. Nedávno se vzdal své pozice šéfredaktora magazínu Lupa a přešel do čela projektu Dobrý web, aby ho opět posunul trochu kupředu…

Marek Antoš se narodil 18. prosince 1979 v Praze. Už na gymnáziu pracoval jako redaktor časopisu Connect! V pouhých šestnácti napsal jednu z prvních českých knížek o internetu, která vyšla v nakladatelství Computer Press (nyní CP Books). Vystudoval právo na PF UK a politologii na FSV UK. V roce 1998 založil společnost Internet Info, pod kterou dnes spadají weby jako je Slunečnice, Root, Lupa, Měšec či Navrcholu. Donedávna působil jako šéfredaktor internetového magazínu Lupa, který sám založil rovněž v roce 1998. Na Lupě publikoval více jak sedm stovek článků. Před třemi lety stál u zrodu projektu Dobrý Web. Ten opustila nedávno většina jeho týmu, která chce ve své činnosti pokračovat pod jinou značkou a konkurovat tak Dobrému Webu. Marek Antoš se postavil do čela nového týmu Dobrého Webu a právě o personální výměně a jejím pozadí je náš rozhovor.

Marek Antoš
Marek Antoš

Nakolik „příjemné“ bylo pro Internet Info sdělení, že se s ním rozloučí celý tým Dobrého Webu?

Naštěstí to nebyl celý tým. Odejít se rozhodli čtyři členové (David Špinar, Marek Prokop, Vašek Štrupl a Michal Krutiš), naopak dva nám zůstali věrní (Petra Větrovská a Juraj Krivda). Taková velká změna je samozřejmě nepříjemná, ale člověk s tím musí počítat – podobné věci se zkrátka dějí.

Pokoušelo se Internet Info rozhodnutí k odchodu dřívějšího týmu nějak zvrátit?

David, Marek a Vašek za námi přišli s návrhem, abychom společně vytvořili novou společnost, kterou by vedl David. Do ní mělo Internet Info vložit dosavadní aktivity Dobrého webu, to jest především značku a stávající zákazníky, a za to získat 25% podíl. Takový model nám připadal nepřijatelný, v podstatě to znamenalo Dobrý web odevzdat, bez jakýchkoliv záruk do budoucna. Přesto jsme se snažili najít cestu, jak se domluvit, bohužel neúspěšně.

Jak jste se vlastně dostal do vedoucí pozice nového Dobrého Webu?

Když jsme přemýšleli o tom, kdo by měl převzít Dobrý web po odchodu Davida, kolegové mne postupně přesvědčili, že nejvhodnějším kandidátem jsem já sám. Prapůvodní myšlenka na vytvoření Dobrého webu vznikla před třemi lety v mojí hlavě, společně s Markem Prokopem jsme pak rok domlouvali jeho podobu, takže jsem k němu vždycky měl poměrně blízko. A teď tedy ještě blíž.

V současnosti jste ředitelem Internet Info. Je možné tuto funkci vykonávat současně s řízením Dobrého Webu?

Letos v lednu jsem opustil pozici šéfredaktora Lupy, kterou převzal Aleš Miklík. Díky tomu jsem získal dost volného času, který nyní můžu věnovat Dobrému webu.

Byla ve hře i jiná jména na vedoucího týmu?

Pokud se bavíme o vedení Dobrého webu, o nikom jiném jsme konkrétně neuvažovali. Nicméně z velké části se obměnil celý tým, tam samozřejmě padala nejrůznější jména a některá z nich už můžete vidět přímo na našem webu – Martin Kopta, Petra Větrovská, Martin Snížek, Adam Hauner, Radim Smička.

Kolik bylo času na výběr nového týmu před odchodem starého?

První e-mail o tom, že by se chtěli sejít, jsem od Davida dostal 14. července, v pondělí 18. července následovalo přiblížení, o čem bychom měli mluvit. Ke schůzce došlo 22. července a zdálo se, že bychom mohli najít společné řešení. Podruhé jsme se sešli 2. srpna, to už to na domluvu nevypadalo, definitivně jsme si to potvrdili následujícího dne. Původní tým skončil k 31. srpnu, takže na hledání nového byl zhruba měsíc, ale ve skutečnosti to bylo rychlejší. Na druhou stranu – výběr nových spolupracovníků ještě neskončil, je pravděpodobné, že ještě nějaká posila přijde.

Spolupracovníky, popřípadě podřízené (jak to vlastně je?) jste si vybíral sám?

Podřízený je slovo, které nemám rád, takže zásadně spolupracovníky. Samozřejmě jsem se radil i s dalšími lidmi. Asi nejvíc mi v tomhle směru pomohli Martin Kopta s Adamem Haunerem. Takže i když rozhodnutí bylo na mně, dá se říci, že jsme si kolegy vybírali společně.

Takže předešlý tým například některé své nástupce nedoporučoval?

Ne, a ani bych to neočekával.

Jak se díváte na angažování mladých lidí v týmu? Dříve v Dobrém Webu působili Vít Dlouhý a Václav Štrupl, kteří v době nástupu byli náctiletí. Dovedete si představit, že do týmu v budoucnu přiberete někoho náctiletého?

Já myslím, že oba ještě náctiletí jsou. Já sám jsem s prací začal ve čtrnácti, Internet Info jsem založil, když mi bylo osmnáct. Takže šikovní mladí lidé u nás určitě mají dveře otevřené i do budoucna. Ale stavět na nich stabilní konzultační projekt se nedá, spíše zvažujeme formu stáží, které mohou postupně přejít v trvalejší spolupráci.

Nemyslíte si tedy, že by pak někteří potencionální zákazníci mohli mít k projektu menší důvěru?

Kvůli tomu, že v něm stážují mladí lidé? Jsem si jistý, že nikoli. Ale jak říkám – není asi možné, aby tvořili základní páteř týmu.

Nemáte strach, že dřívější zákazníci raději v budoucnu půjdou za lidmi, které už dobře znají, tedy za novým projektem dřívějšího týmu Dobrého Webu, který by měl být podobný?

To je samozřejmě možné. Přestože nám původní tým slíbil, že nebude současné zákazníky aktivně přetahovat, už teď se ukazuje, že svůj slib neplní. Jejich přístup považuji přinejmenším za neetický (a s ohledem na předchozí závazky patrně i nelegální), ale jinak je to samozřejmě věc svobodné volby zákazníků, aby si vybrali svého dodavatele. Někteří zůstávají věrní Dobrému webu, jiní patrně odejdou. Na druhou stranu – od okamžiku, kdy jsem převzal vedení Dobrého webu, jsme získali čtyři nové zákazníky. Takže se nebojím, že bychom měli o práci nouzi.

Budete se proti neetickému jednání, o kterém mluvíte, bránit právní cestou?

Možná víte, že jsem vystudoval mimo jiné právo, což způsobilo, že mám k soudům podvědomý odpor. Myslím si, že spolupráce buď funguje, a pak právo v podstatě není potřeba, nebo nefunguje, a pak ani právo nepomůže. Ale samozřejmě záleží na tom, co se bude dít dál. Krajní řešení to je.

Zklamal jste se v někom z dřívějšího týmu nebo jste si hned myslel, že nebude dělat dobrotu, když starý tým Dobrého Webu založí konkurenční projekt?

David Špinar od nás odešel po pěti letech zaměstnání v Internet Infu, z toho necelé dva roky v Dobrém webu. Jeho rozhodnutí samozřejmě respektuji – na tom, že se člověk rozhodne postavit na vlastní nohy, není nic špatného, dokonce i když chce konkurovat svému původnímu zaměstnavateli. Ale i v takové situaci se člověk může chovat slušně, neházet kolegům klacky pod nohy, nemazat ze serveru důležité dokumenty a podobně. Za sedm let existence Internet Infa jsem se s podobným chováním nesetkal a doufám, že jsem si to tím zas na nějakou dobu dopředu vybral.

Budete se teď něco v Dobrém Webu měnit nebo navážete tam, kde skončila stará garnitura?

První, co jsme udělali po sestavení nového týmu, byl společný výjezd, kde jsme přemýšleli o dalších plánech. Výsledkem je několikastránkový přehled věcí, které bychom rádi zlepšili oproti dosavadnímu stavu. Těžko se to dá shrnout jednou větou, ale pokud se o to mám pokusit, nejdůležitější změnou je důraz na klienty. Tím hlavním, co nás zajímá, je jednoznačně měřitelný efekt našich služeb. Jednoduše řečeno, když nám klient zaplatí korunu, měla by se mu vrátit pětkrát.

Znamená to tedy, že po této stránce to nebylo dříve v Dobrém Webu ideální?

Vždycky je co zlepšovat.

Chystáte se už nějak na konkurenční boj s novým projektem starého týmu Dobrého Webu jménem H1?

Jak už jsem zmiňoval, máme připravenou řadu změn, zejména v přístupu ke klientům. Zní to jako klišé, ale jedině úspěch klientů přináší úspěch i nám.

Takže lze říci, že jde o interní změny řekněme v systému činnosti. Žádné reklamní nadstandardní kampaně či slevy nechystáte?

Pokud jde o kampaně, nechte se překvapit.

Související články

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět