Internetový sektor v Británii zažil od roku 2001 nejeden perný den. Na vině byly mnohokrát zmiňované zádrhele – globální zpomalování ekonomiky, otřes v oblasti dotcomů a reklamy. Všechny tyto protivenství však britský on-line sektor přežil a nevedly v žádném případě k oslabení pozice internetu v zemi.

Británie

Podle relevantních dat z května 2002 bylo k síti připojeno 43 % britské populace, což je dvojnásobek stavu z roku 1999. Místní uživatelé dnes na netu surfují mnohem déle, podle Forrester Research loni měsíční průměr činil 507,7 minut (skoro 9 hodin). Spojené království (6,4 mld. euro v roce 2001) je navíc baštou elektronického nakupování, v této kategorii se jí na starém kontinentu blíží jen Německo (5 mld.), zbytek Evropy cválá pozadu o několik koňských délek. Třetí Itálie očividně zaostává, má na kontě „jen“ 1,89 miliardy euro. Z celkového obratu B2C evropské e-komerce se v Británii generuje skoro třetina.

The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland – základní data
Populace 59 755 700
HDP* 1 625 725 milionu euro
HDP na hlavu* 27 206 euro
Míra inflace 1,5 %
Nezaměstnanost 4,9 %
Penetrace internetu 43 %
B2C e-komerce 6 470 milionů euro (2001)
On-line reklama 271 milionů euro (2001)

Pokud není uvedeno jinak, jedná se o data z roku 2002
* v paritě kupní síly (PPP)

Optimistické výsledky on-line aktivit nespadly samozřejmě samy najednou shůry, jsou podpořeny stabilní ekonomickou situací. Ve sféře hospodářství oznamuje Velká Británie světu pozitivní čísla již desátý rok za sebou. Dříve obvyklý ekonomický růst (3 až 3,5 %) se však začal na přelomu století zadrhávat. Předloni se hospodářská výkonnost zvýšila o 2,2 %, ale loňské odhady jsou pesimističtější (pod dvě procenta). Pokud jde o ukazatel hospodářského vývoje, řadí se dlouhodobě ekonomika Spojeného království mezi leadery společenství G7. Také ostatní obvyklá kritéria země splňuje s přehledem. Británie v roce 2001 obsadila páté místo ve světovém obchodě. Nastoupený trend byl poměrně výrazně oslaben tragickými událostmi v USA. V důsledku následné celosvětové recese poklesla britská výrobní produkce o 2,3 %. Odborníci se shodují na tom, že tento negativní výsledek byl odstartován propadem amerického sektoru informačních technologií a elektroniky. V důsledku toho došlo na ostrovech k více jak 50% poklesu u sektoru telekomunikací a asi 45% propadu výroby polovodičů.

Cena připojení v euro
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Internet pro všechny

Britský internet je, podobně jako všude jinde, především médiem mladých. Přesto však rychle dospívá. Struktura současných uživatelů je nyní srovnatelná se situací u mnoha jiných tradičních médií. Svůj podíl například razantně zvyšují zástupci skupin s nižšími příjmy. Loňské statistiky naznačují, že s každým dalším připojeným konzumentem kráčí internet k větší sociálně-ekonomické rovnováze. Přesto dál útočí lobby obhájců veřejné informovanosti, která by si přála zavedení zaměstnavateli sponzorovaného připojení pro ekonomicky slabší vrstvy. Uživatelé potřebují připojení primárně k surfování a posílání pošty, jen asi každý pátý Brit stahuje hudbu nebo video. Teenageři našli smysl internetového života v downloadu melodií pro mobilní telefony. Trendem na vzestupu je obliba nových metod přístupu. Podle Forrestera 7 % uživatelů preferuje spojení přes mobilní zařízení.

On-line aktivity
Zdroj: National Statistics Omnibus Survey, únor 2002

Největší on-line nákupní zóna

Britští spotřebitelé předloni překonali všechny dosavadní rekordy evropského elektronického obchodování. Během dotazování Jupiter MMXI v dubnu 2002 výzkumníci zjistili, že nadpoloviční většina národa (57 %) má za sebou první on-line nákupy. Sečteno podtrženo, Velká Británie jednoznačně vévodí tabulce evropské B2C e-komerce a elektronické nakupování se tam těší velké důvěře. Také data z jiných zdrojů to potvrzují, například BMRB Internet Monitor zjistil, že počet e-zákazníků (lidí, kteří on-line nakupovali během posledního půlroku) poprvé překročil 10 milionů. Za poslední rok si cestu do e-shopů našlo dalších 2,5 milionu Britů (evidují nárůst z 8,1 na 10,6 milionu). Po jednoduchém přepočtu zjistíme, že nakupuje větší část (56 %) uživatelů internetu (před rokem 46 %). Během roku 2002 se také markantně zvýšila celková on-line útrata průměrného zákazníka (za 6 měsíců) a dosáhla úrovně 920 euro.

Za skvělými čísly hledejme určitě stálé zdokonalování způsobů on-line úhrad. Skoro dvě třetiny zákazníků jsou přesvědčeny, že platba kreditní kartou je bezpečná (a podíl stále roste). Dalším důvodem zvýšených tržeb elektronického obchodování je přerod velké skupiny koupěchtivých v nakupující. Zatímco v minulých letech převažovalo pojetí internetu jako výkladní skříně, nyní na něj stále větší počet zájemců pohlíží jako na nové obchodní centrum. Současný poměr mezi oběma množinami je zhruba fifty-fifty. Co se objemů financí týče, vévodí britskému B2C prodej cestovatelských prožitků, který vytváří asi třetinu celého obratu. K nákupu tento segment vábí poskytovanými výhodami a snadnou dostupností (odhalil Jupiter Research). Dokonalou práci odvedly hlavně nízkonákladové aerolinky (Ryanair nebo EasyJet), které obchodováním na webu dále šetří náklady pro boj s létajícími molochy. Jako další úspěšná aktivita se jeví prodej potravin (14,7 % celkových tržeb). S celosvětově aplikovatelným obchodním modelem ovládá tři čtvrtiny tohoto segmentu Tesco.com. I nám důvěrně známý řetězec zásobuje 95 % populace, za týden vyřizuje pro nás neskutečných 80 tisíc a více objednávek. Podstatné také je, že zákazníci jej neopouštějí, může počítat s podporou 94 % loajálních nakupujících. Další nejvyšší obraty v Británii patří sportovnímu zboží, pécéčkám, knihám, oblečení, hudbě a software.

Podíl na reklamních výdajích
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Internetová reklama: optimismus

On-line reklamní sektor se výrazně změnil. Výrazně klesly příjmy od rychle vznikajících start-up společností, aby je postupně nahradily stabilní a marketingově silné subjekty s jasnou strategií. Často se jednalo o nositele osvědčených značek z kamenného obchodního světa, kteří internet dříve považovali za pomíjivý vrtoch doby. Bohudíky tak serverům dorazily inzertní finance ze sféry bankovnictví, spotřebního zboží, médií a zábavy. Předloňský obrat ve výši 271 milionů euro je nejvyšší v Evropě, což ve spojení s úspěchy e-komerce není zas tak velkým překvapením…

Top domény
Provozovatel URL Reach % Unikátní návštěvníci (tis.) Navštívené strany (tis.)
Microsoft msn.com 44,5 7 119 410 000
Microsoft msn.co.uk 42,0 6 717 102 000
Yahoo yahoo.com 37,6 6 021 291 000
Microsoft microsoft.com 32,3 5 165 52 000
Wanadoo freeserve.com 32,1 5 144 145 000
Microsoft passport.com 31,4 5 032 97 000
BBC bbc.co.uk 26,7 4 269 131 000
Google google.com 24,4 3 898 131 000
Yahoo yahoo.co.uk 22,5 3 595 175 000
Ask Jeeves ask.co.uk 20,9 3 346 44 000

Zdroj: NetValue, květen 2002

Kam kliknout
Companies House (www.companieshouse.gov.uk) Firemní rejstřík, základní informace zdarma
Yell.com (www.yell.co.uk) Telefonní seznam (žluté stránky)
Financial Times (ft.com) Klíčové informace ze světa ekonomiky a financí
FIND (www.find.co.uk) Největší přehled britských finančních služeb
Moneyextra (moneyextra.com) Zákaznicky orientovaný finanční portál
National Statistics (www.statistics.gov.uk) Demografické, spotřební a ekonomické statistiky
OpenGov (www.open.gov.uk) Portál veřejné správy
ISPA UK (www.ispa.org.uk) Asociace poskytovatelů internetového připojení
The Register (www.theregister.co.uk) On-line magazín o IT a internetu
Vnunet.com (vnunet.com) Nové technologie, zprávy, přehledy a downloady
Zdnet (www.zdnet.co.uk) On-line magazín o IT a internetu
NetValue (uk.netvalue.com) Zprávy a data o užití internetu
LemonAd Barometer (www.lemonad.com/Public/UK/Barometre.asp) Britský trh on-line reklamy

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět