Švýcarsko je synonymem tradice, peněžnictví a stability. Patří na úplnou špičku světových kapitálových mocností, disponuje obrovským vlivem na akciové, měnové a obligační trhy. Přitom má jen asi poloviční rozlohu a méně obyvatel než Česká republika. Jeho hrubý národní produkt, přepočítaný na osobu, je po Lucembursku a Lichtenštejnsku nejvyšší v Evropě…

Švýcarsko

Jistě i vám něco říkají pojmy jako švýcarské léky, švýcarské hodinky, značky Rolex, Nestlé, Jacobs, firmy Ringier, Winterthur nebo Credit Suisse. Dalším fenoménem jsou hory a vůbec obecně švýcarská příroda, víc než 3 % HDP plynou z čilého cestovního ruchu, který zaměstnává skoro pětinu obyvatel země. Současná prosperita se odvíjí od pevné měny a prakticky neprůstřelného právního systému. Zajímavé je, že země není členem OSN, NATO ani EU, chráněná před mezinárodními konflikty všeobecně respektovaným statutem neutrality. Bezpečnostní politika státu vychází z prostého faktu, že nikdo nebude útočit na protivníka, u něhož má uloženy finance. Bohaté Švýcarsko samozřejmě nemá žádné problémy ani ve sféře zavádění internetu, v oblasti penetrace patří v Evropě mezi ty nadprůměrné.

Schweizerische Eidgenossenschaft, Confédération suisse, Confederazione svizzera, Confederaziun svizra – základní data
Populace 7 204 055
HDP* 282 537 milionu euro
HDP na hlavu* 39 219 euro
Míra inflace 1,0 %
Nezaměstnanost 2,9 %
Penetrace internetu 55 %
B2C e-komerce méně než milion euro (2001)
On-line reklama 10 milionů euro (2001)

Pokud není uvedeno jinak, jedná se o data z roku 2002
* v paritě kupní síly (PPP)

Výkony posledního čtvrtletí loňského roku ukazují, podobně jako odhadované celoroční výsledky, že tempo švýcarské ekonomiky se naproti obecným očekáváním zastavilo a zaznamenalo prakticky nulový růst. Švýcarsko se v prvních měsících roku 2002 vzpamatovávalo ze šoku, za který byl považován předloňský zánik domácích aerolinek Swissair. Na konci března přistálo na curyšském letišti poslední letadlo této společnosti. Historici zapsali závěrečný let národního přepravce, který během dlouhých 71 let obsloužil přes 260 miliónů pasažérů.

Bankrot Swissairu symbolicky předurčil celkové ekonomické klima roku 2002. Světová recese se ve Švýcarsku projevila propadem zakázek průmyslového sektoru, redukcí soukromé i veřejné spotřeby a současně narůstající nezaměstnaností.

V průběhu loňska pokračovala intenzivní jednání „nezačleněného“ Švýcarska s Evropskou unií. Po téměř dvouletém zpoždění vstoupil 1. června 2002 v platnost balík bilaterálních smluv, zajišťujících další rozvoj hospodářské spolupráce. Na obou stranách to příležitostně jiskří, příčinou půtek byly naposledy nejasnosti kolem zdaňování úroků z příjmů, dosažených občany EU v zahraničí.

Druh připojení
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Internet pro všechny

Počet domácností, které disponují internetovým připojením, ve Švýcarsku kontinuálně roste. Počítač má doma asi polovina dotázaných, v roce 2001 mělo přístup k síti přesně 55,1 % populace nad 14 let. Ve srovnání s předcházejícím rokem (2000) podíl vzrostl o 8 %.

Portrét typického švýcarského surfaře (mladý muž), se podobně jako všude jinde v Evropě pomalu mění. Struktura internetových uživatelů se stále více přibližuje demografickému rozložení celé populace. Počet žen na síti rok od roku výrazně roste. V kategorii nad 24 let je poměr s muži nyní dokonce vyrovnaný. Zvyšuje se průměrný věk uživatelů. Na začátku letošního roku platilo, že z množiny obyvatel nad 35 let jsou k netu připojeny tři čtvrtiny. Na základě podobných výzkumů domácí experti soudí, že skončila doba experimentování a internet se postupně stal důležitou součástí života. Jaké důvody Švýcary nejčastěji lákají do virtuálního světa? Podle studie „Internet use in Switzerland 2002“ mohou být tyto podněty seřazeny následovně: komunikace s ostatními lidmi, zábava, vzdělávání, hledání informací. On-line nakupování se umístilo u Švýcarů v tomto výzkumu až na devátém místě.

On-line aktivity
Zdroj: MA Net, leden 2002

Elektronické obchodování stagnuje

Ekonomický propad posledních let se projevil také v oblasti e-komerce. Podíl uživatelů, kteří nakupují v e-shopech, poklesl v meziročním srovnání o 2 % na 38,3 %. Trh on-line obchodování je ve Švýcarsku skutečně neobyčejně dynamický, z 327 oblíbených virtuálních obchodů, které respondenti jmenovali v roce 2001, jich 284 upadlo následující rok v zapomnění. Přitom jen 28 % z nich skončilo bankrotem. Tomu se říká dokonalá očista trhu.

Prominenty, kteří vevodí top ten nákupních website, jsou Dell, CeDe, Ticketcorner a Ricardo. V první dvacítce se už třetí rok v řadě drží Amazon. Děvět shopů z Top 20 se objevilo ve stejné tabulce také v posledních dvou letech. Polovina těchto úspěšných prodejců nabízí především knihy a cédéčka. Zbytek podniká na síti s letenkami, květinami, vstupenkami, předplatným, písíčky, elektronikou, oblečením, potravinami, případně organizuje aukce. Analýza prokázala, že se v preferencích e-shopů muži a ženy docela výrazně liší, a to i v případě nákupu stejného zboží (třeba knih, CD, DVD). Hlavní rozdíl mezi oběma kategoriemi ale hledejme úplně jinde – ženy rády nakupují módu a navštěvují stránky o vaření, muži upřednostňují cestování, počítače a aukce.

Panelové měření nebo výzkumy?

Internetová reklama potřebuje k životu relevantní a pravidelně aktualizovaná data, o která se následně opře důvěra zadavatelů. Ty se obvykle dají obstarat dvěma odlišnými způsoby, nepřetržitě updatovaným panelovým měřením (např. Nielsen/NetRatings) nebo reprezentativním výzkumem. První metoda poskytuje firmám určitě dobrý základ pro marketingové plánování, za její hlavní nevýhodu byla dříve označována absence uživatelů z kategorie „v práci“, kterou by uvítaly weby se zaměřením na B2B. Letos by už mělo být v tomto směru všechno v pořádku. Dalším omezením zůstává skladba účastníků panelu (1 700 lidí), který je rekrutován jen z německy mluvících Švýcarů. Reprezentativní výzkumy (například telefonická interview) nabízí hned několik agentur. Výhody tkví ve větším záběru a lepším zacílení. Je zahrnuta kategorie „v práci“, která zaznamenává zhruba 30 % provozu na síti. Výzkumné firmy nabízejí v rámci zakázky také srovnání s jinými médii. Mezi nevýhody určitě patří vyšší cena a jednorázový efekt.

Ani sebelepší měření by však zřejmě nezabránilo dramatickému propadu tržeb on-line reklamy. V roce 2001 byl zaznamenán snad rekordní meziroční pokles, o celých 41 %!

Podíl na reklamních výdajích
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

<

Top domény
Provozovatel Reach (%) URL Unikátní návštěvníci (tis.)
Bluewin/Swisscom bluewin.ch 52,0 1 387
Microsoft msn.com 29,2 780
Microsoft msn.ch 29,1 777
Microsoft microsoft.com 28,6 762
Google google.ch 25,6 684
Microsoft passport.com 25,0 666
Yahoo yahoo.com 22,3 593
Räber Inform. Management search.ch 22,0 587
Sunrise sunrise.ch 17,9 478
SBB sbb.ch 17,0 453

Zdroj: Jupiter MMXI Switzerland, březen 2002

Kam kliknout
Search.ch [search.ch] Vyhledávací portál (něm.)
Quicklinks [www.quicklinks.ch] Vyhledávací portál (fr.)
Swissguide [swissguide.ch] Katalog firem (něm.)
TelSearch [tel.search.ch] Vyhledávání telefonních čísel (něm., fr.)
Orah Investments [www.orah.com] Ženevská investiční společnost, venture kapitál pro rozvoj podnikání na Balkáně (angl.)
Gov.ch [www.gov.ch] Portál k celé veřejné správě – federální i oblastní (fr. It., angl.)
Netbrands [netbrands.ch] Volné domácí i zahraniční domény a značky (fr., angl.)
Webservices 111 [webservices111.ch] Odkazy na IT, internet a telco společnosti (něm.)
Edicom [edicom.ch] On-line portál s IT zpravodajstvím (fr.)
Television Suisse Romande [tsr.ch] Website významného, francouzsky vysílajícího TV kanálu (fr.)

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět