Kam lze dnes nasměrovat svoje podnikatelské snažení na internetu? Bílých míst ubylo. Na druhé straně mnoho firem, které byly průkopníky a vůdci na trhu, skončilo či pouze přežívají. Pro nás se tak naskytuje možnost zaplnit jejich místo. Podívejme se na některé možnosti.

Portály pevně stavěné

Na našem trhu působí několik firem provozující portály. Nejznámějším je Seznam.cz založený roku 1996 Ivo Lukačovičem. Důvodem jeho rychlé expanze, a dnes i silné pozice na trhu, byla schopnost být v pravý čas na správném místě. Toto pravidlo, jak si ukážeme později, platí téměř jako zákon. V době, kdy Seznam začínal, existovalo na trhu několik portálů, jmenujme například Zmije (dnes již pod tímto názvem najdete portál Quick společnosti Český Telecom).

Vyjmenujme však další důvody, proč byl a je Seznam úspěšný. Velmi vhodně zvolená doména dělá divy, grafická úprava velmi podobná tehdy populárnímu portálu Yahoo. Jen pro úplnost jmenujme další dva významné portály: Centrum.cz a Atlas.cz. A nezapomeňme ještě na portály velkých telekomunikačních firem. Ty fungují čistě jak B2C a jde v podstatě o přibalení dalších služeb na již poskytované telekomunikační služby, především internetového spojení. Má tedy smysl přijít s dalším portálem? Na českém trhu by to bylo velmi nákladné, nebo byste museli přijít s úplně novou myšlenkou, kterou byste se výrazně odlišili. Všechny portály totiž poskytují širokou škálu služeb a produktů. Vše zdarma. Nový soupeř by musel být velmi silný, aby přilákal klienty ostatních portálů. To by se mohlo stát, kdyby např. Yahoo založil v České republice svou pobočku. Jen pro zajímavost, poslední hospodářské výsledky portálu Yahoo za poslední čtvrtletí ukazují 50% nárůst tržeb oproti předešlému roku. Je tedy vidět, že nový management vzal věci pořádně do rukou.

Příležitost: Za současné situace na českém trhu je investice do portálu velmi nejistá. Expanze do jiných zemí, či přímo založit portál v zahraničí, je bez zkušeností a znalostí daného trhu riziková. Podobné zážitky má portál Atlas, který nešťastně skončil na Ukrajině.
Hrozba: Nasycený trh a „nemožnost“ přijít s něčím novým.
Investice: Minimální investice by se mohla pohybovat v desítkách milionů korun. Samotné programování bude tou nejmenší položkou. Nejvíce budou představovat marketingové náklady.

Vortál není portál

Jakýmsi opakem portálu je vortál. Jestliže se portál snaží přinést široké spektrum informací, vortál by se měl snažit o větší hloubku úzkého spektra informací. Největším rozdílem je také počet uživatelů, u vortálu lze mluvit o stovkách či tisících uživatelů. Ti jsou však věrnější a dle zaměření daného vortálu také více nakloněni za užitečné informace platit. To je nespornou výhodou oproti portálům, kde jsou poskytované informace plytké a navíc silná konkurence bude brzdit rozvoj placeného členství. Příjmová složka portálů tak bude zřejmě stále složena převážně z prodeje reklamních ploch a z prodeje služeb.

Příkladem vortálů mohou být servery určené pro hráče počítačových her. Bonusweb (patří pod iDNES.cz) a Doupě (patří Computer Pressu) jsou vortály určeny právě pro ně. To, že lze obsah portálů zpoplatnit, ukázal právě Bonusweb zavedením členství. Teprve čas prověří, zda má šanci obstát. Otázkou by bylo, kdyby i Doupě zavedlo placené členství. Kromě určité příslušnosti k danému vortálu bude uživatel požadovat exkluzivní data a přidané služby. Exkluzivitou může být například významná osoba přispívající svými články či první recenze na danou hru včetně všech „triků“.

Příležitost: Mnoho oborů a zájmů lidské činnosti ještě není pokryto. Možnost zavést placený obsah.
Hrozba: Příliš velká odbornost vortálu může zbytečně zúžit počet čtenářů a uživatelů, která může vyvolat až zánik takového projektu.
Investice: Nízké investiční náklady, pokud jste jedineční v daném zaměření. Reklamou může být právě vaše jedinečnost.

Elektronický obchod je „in“

E-shopy prožívají největší boom stále a dalo by se říct, že je internetová recese vůbec nezasáhla. Dle průzkumu společnosti Incoma/Gfk (jaro 2002) je největší zájem o nákup letenek, knih a hudebnin. Největší nárůst zaznamenaly právě prodeje letenek a on-line objednávky zájezdů. Má tedy smysl začít s elektronickým obchodem? Určitě ano. Ovšem více než na slevy a překotnou šíři sortimentu se zaměřte na kvalitu služeb spojených s prodejem. Pokud nemáte za sebou silnou firmu, či jí sám nejste, začněte s prodejem zboží, které neseženete v nejbližším supermarketu. Také nenabízejte zboží, které prodávají hypermarkety pod nákladovou cenou.

Budete-li chtít provozovat např. knihkupectví, uvědomte si rozdíl mezi klasickým kamenným a virtuálním. Nejde-li nasát vůni knih a prstem projíždět po jejich hřbetech, pak musíte dát kupujícím služby, které kamenná knihkupectví neposkytují. Přidejte více ukázek a nechte své nakupující např. připsat komentář k dané knize. Pro začínající prodejce bych měl radu, aby začínali s menší šíří sortimentu, ale s nedostatkovými nebo exklusivními tituly, nebo se službami jako je dovoz přímo do bytu ještě ten den. (Pokud vás zajímá problematika elektronického obchodu detailněji, zkuste si projít rubriku E-shop na Intervalu.)

Příležitost: Prodej zajímavého sortimentu pro vybraný okruh zákazníků. Pokrýt byste přitom měli v dané oblasti téměř „vše“.
Hrozba: Vytvoření nezajímavého, průměrného obchodu, který splyne s ostatními.
Investice: V tisícovkách korun (pokud využijete služeb typu Inshop.cz) až v miliónech korun (zavedení elektronického platebního modulu, platba kartou atd.).

Elektronická tržiště

Smyslem elektronických tržišť je zprostředkovat obchod mezi stranou nabídky a stranou poptávky. Princip je tedy stejný jako u kamenných tržišť a burz. Řekl bych, že je v České republice místo maximálně pro dvě tržiště. Zde jsou karty zatím rozdány mezi produktem firmy B2B centrum (Intelligo) a produktem firem Český Telecom, Citicorp a SAP ČR (Centrade). Je zde však jistě ještě místo pro úzce specializované tržiště.

Příležitost: Výhodou elektronických tržišť je možnost on-line sledovat vývoj poptávky a nabídky. Je potřeba klást důraz na komfort a aktuálnost informací a dat.
Hrozba: Náš trh má místo jen pro dvě až tři tržiště.
Investice: Nejtěžší bývá zajistit dostatečný počet kupujících a prodávajících. Sem by tedy měly směřovat investice.

Katalogy, elektronické služby

Největší boom znamenal internet pro poskytovatele informačních služeb. Samotné služby jsou již v zárodku nehmotné. Internet je ideální médium pro poskytovaní služeb spojených se shromažďováním dat a informací. Asi nejznámějším jsou servery poskytující informace v oblasti B2B. Jde o široké spektrum dat počínaje katalogem firem se standardním či s podrobným výpisem informací. K těmto službám se často přidává například monitoring tisku (Albertina), nebo zprostředkování (EDB).

Příležitost: Samotný katalog dnes nestačí, hledejte potřeby firem a šijte jim produkt na míru.
Hrozba: Problémy se získáváním dat, některé informace lze sehnat zdarma. Pozor tedy na to, co zpoplatňujete.
Investice: Doporučoval bych získat pro váš projekt silného partnera. Především zkušenosti a kontakty jsou v tomto druhu podnikání tou největší investicí.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět