Reklamní výdaje v roce 2004 – internet poskočil o čtvrtinu
Celkové reklamní výdaje v USA za leden až říjen 2004 o 10,3 % překonaly stejné období předchozího roku a dosáhly 102,4 miliardy dolarů. Vyplývá to z výzkumu TNS Media Intelligence/CMR, zveřejněného na přelomu listopadu a prosince 2004. Následující článek přináší zevrubnou analýzu situace.
Během celého roku se reklamní trh jevil jako stabilní a v každém kvartálu rovnoměrně rostoucí. Jak se dalo dopředu očekávat, stalo se pro média nejštědřejším třetí čtvrtletí. Zvýšené příjmy souvisejí především s olympiádou a volbou amerického prezidenta
, prohlásil na tiskové konferenci Steven Fredericks, president a CEO TNS Media Intelligence/CMR. Společnost je divizí druhé největší světové výzkumné agentury.
Reklamní výdaje podle médií
Většina médií, zahrnutá do měření TNS Media Intelligence/CMR, zaznamenala v prvních devíti měsících roku 2004 růst. Vyšší tržby si na čele žebříčku připsaly také lokální noviny. Jejich prvenství je živeno hlavně stoupajícími příjmy z kategorií jako automobilismus, nábytek, spotřební elektronika, z propagace pultového prodeje a oblečení. Druhé místo obhájila Network TV, hlavně díky podzimní řecké olympiádě. Skoro polovina sledovaných médií dosáhla v meziročním srovnání dvojciferného růstu. V tomto srovnání je nejúspěšnější internet, který opět potvrdil dlouhodobý trend (25,8 %) a polepšil si v konečném pořadí.
Média | Leden-září 2003 | Leden-září 2004 | % změna |
---|---|---|---|
Lokální noviny | 16 649,5 | 17 752,4 | 6,6 % |
Network TV | 14 438,2 | 16 463,1 | 14 % |
Spotřebitelské časopisy | 13 524,3 | 14 879,0 | 10 % |
TV spoty | 11 284,0 | 12 343,3 | 9,4 % |
Kabelová TV | 9 035,2 | 10 489,5 | 16,1 % |
Internet | 4 446,1 | 5 593,2 | 25,8 % |
Lokální rádia | 5 357,1 | 5 457,0 | 1,9 % |
Odborné časopisy | 3 802,7 | 3 859,5 | 1,5 % |
Celostátní syndikáty | 2 471,0 | 2 898,5 | 17,3 % |
Hispánská média | 2 726,3 | 2 872,6 | 5,4 % |
Celostátní noviny | 2 238,4 | 2 454,6 | 9,7 % |
Outdoor | 2 041,5 | 2 400,8 | 17,6 % |
Rádio spoty | 1 924,6 | 1 875,1 | -2,6 % |
Vkládaná reklama (FSI) | 1 017,2 | 1 065,4 | 4,7 % |
Nedělníky | 947,7 | 1 053,1 | 8 % |
Network radio | 735,0 | 754,2 | 2,6 % |
Lokální časopisy | 234,3 | 258,5 | 10,3 % |
Celkem | 92 899,9 | 102 469,6 | 10,3 % |
Poznámky: Údaje jsou v milionech USD, neobsahují výdaje veřejné správy.
Hispánská média zahrnují výdaje do hispánských TV stanic (Univision, Telemundo, Telefutura a Galavision), hispánské TV spoty, noviny a časopisy.
Položka „vkládaná reklama“ reprezentuje pouze distribuční náklady.
Do výzkumu bylo zahrnuto 43 kabelových vysílání a 31 lokálních časopisů.
Zdroj: TNS Media Intelligence/CMR
Reklamní výdaje podle inzerentů
Deset největších inzerentů utratilo během prvních devíti měsíců za komunikaci v médiích 12,6 miliardy dolarů. To je o 6,8 % více než před rokem. Vítězem tohoto nekončícího souboje je opět Procter&Gamble (6,7% růst na současné 2,1 miliardy USD). Protože P&G investuje do všech důležitých médií, zaznamenala jeho přízeň také kabelové TV nebo spotřebitelské časopisy. Také ostatní inzerenti se v rámci svých možností činili. Dvouciferný růst naznačil trvající ambice Verizon Communications (21,8 %) respektive General Motors (14,6 %). Nutno dodat, že kampaň na bezdrátové a internetové služby Verizon patřila mezi ty vůbec nejefektivnější.
Firma | Leden-září 2003 | Leden-září 2004 | % změna |
---|---|---|---|
Procter&Gamble Co. | 1 996,7 | 2 131,2 | 6,7 % |
General Motors Corp. | 1 737,1 | 1 990,3 | 14,6 % |
Time Warner Inc. | 1 349,8 | 1 345,0 | -0,4 % |
DaimlerChrysler AG | 1 178,9 | 1 219,6 | 3,4 % |
Verizon Communications Inc. | 935,1 | 1 138,6 | 21,8 % |
Ford Motor Co. | 1 090,8 | 1 083,5 | -0,7 % |
Walt Disney Co. | 1 042,3 | 1 079,3 | 3,5 % |
Johnson&Johnson | 906.4 | 933.8 | 3,0 % |
SBC Communications Inc. | 833,6 | 916,4 | 9,9 % |
Altria Group Inc. | 796,6 | 836,5 | 5,0 % |
Celkem | 11 867,4 | 12 674,2 | 6,8 % |
Poznámky: Údaje jsou v milionech USD, neobsahují data za vkládanou reklamu.
Zdroj: TNS Media Intelligence/CMR
Letní olympiáda
Celkové tržby za televizní reklamu v čase olympiády dosáhly 1,55 miliardy dolarů. To je ve srovnání s předchozími letními olympijskými hrami v Sydney o 255 milionů více. Pro dnešní dobu, často charakterizovanou roztříštěností zájmů publika, je inzerce v rámci jednoznačných televizních taháků prestižní a vyhledávanou záležitostí. Největší balík reklamních peněz spolkla Network TV (1,17 miliardy), zbytek připadá na kabelové (93 milionu) a lokální (285 milionu) stanice. Během sportovního svátku se chtěla na obrazovce mihnout snad každá významnější firma. Celková statistika NBC informuje o skupině 160 velmi různorodých zadavatelů v průběhu 16 exponovaných olympijských dní.
Firma | Celkové výdaje |
---|---|
General Motors Corp. | 106 milionů USD |
Coca-Cola Co. | 62 milionů USD |
Anheuser-Busch Cos Inc. | 54 milionů USD |
Visa USA Inc. | 46 milionů USD |
AT&T Wireless Services Inc. | 44 milionů USD |
Americké volby
Podle zprávy TNSMI/Campaign Media Analysis Group (dceřinná agentura TNS Media Intelligence/CMR) bylo během prvních tří čtvrtletí na televizní politické a podpůrné aktivity vynaloženo 767 milionu dolarů. Z pohledu reklamního odborníka to byly bezprecedentní volby. Nová legislativa financování kampaní měla reklamní průmysl poškodit, ale stal se přesný opak,
řekl Evan Tracey, člen představenstva TNSMI/Campaign. Od ledna do září vložili republikáni (navzdory všem překážkám) do TV komunikace s voliči skoro 160 milionů dolarů. Celkové výdaje budou ovšem nesrovnatelně vyšší. Odborníci odhadují, že celkově překročí 1,45 miliardy USD.
Sponzor | Celkové výdaje v TV |
---|---|
Kampaň Bush/Cheney | 145,5 milionů USD |
Kampaň Kerry/Edwards | 105,3 milionů USD |
Pro republikánské skupiny | 10,9 milionů USD |
Pro demokratické skupiny | 148,5 milionů USD |
Ostatní politické skupiny | 356,8 milionů USD |
Celkem | 767,0 milionů USD |
Zdroj: TNSMI/Campaign Media Analysis Group
Jaké jsou reklamní výdaje v ČR a ve světě?
Podle domácí mediální agentury ARBOmedia utratí čeští inzerenti o 800 milionů Kč víc než v roce 2003. Čisté reklamní výdaje by tak poprvé měly pokořit rekordní hranici 17 miliard korun. Až polovina všech příjmů směřuje do sféry televizního vysílání. Také v ČR nejrychleji rostou reklamní příjmy na internetu. Mezi největší zadavatele patří mimo jiné Danone, Procter&Gamble, Unilever, Nestlé a všichni mobilní operátoři.
Celosvětové výdaje na propagaci za rok 2004 se budou podle odhadu firmy ZenithOptimedia pohybovat někde na hranici 370 miliard dolarů (osm bilionů korun). Další zveřejněné prognózy však pracují i s většími čísly.
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
Co je to VRAM a jak ji navýšit bez drahého upgradu?
20. srpna 2024 -
Jak si vyzkoušet Apple Intelligence v EU
2. srpna 2024 -
Aukce CZ domén: Jak vydražit expirovanou CZ doménu?
12. června 2024
Nejnovější
-
Jak zvýšit CTR vašeho e-mail marketingu
9. září 2024 -
Znovuuvedení domény .AD
5. září 2024