Celkové reklamní výdaje v USA za leden až říjen 2004 o 10,3 % překonaly stejné období předchozího roku a dosáhly 102,4 miliardy dolarů. Vyplývá to z výzkumu TNS Media Intelligence/CMR, zveřejněného na přelomu listopadu a prosince 2004. Následující článek přináší zevrubnou analýzu situace.

Během celého roku se reklamní trh jevil jako stabilní a v každém kvartálu rovnoměrně rostoucí. Jak se dalo dopředu očekávat, stalo se pro média nejštědřejším třetí čtvrtletí. Zvýšené příjmy souvisejí především s olympiádou a volbou amerického prezidenta, prohlásil na tiskové konferenci Steven Fredericks, president a CEO TNS Media Intelligence/CMR. Společnost je divizí druhé největší světové výzkumné agentury.

Reklamní výdaje podle médií

Většina médií, zahrnutá do měření TNS Media Intelligence/CMR, zaznamenala v prvních devíti měsících roku 2004 růst. Vyšší tržby si na čele žebříčku připsaly také lokální noviny. Jejich prvenství je živeno hlavně stoupajícími příjmy z kategorií jako automobilismus, nábytek, spotřební elektronika, z propagace pultového prodeje a oblečení. Druhé místo obhájila Network TV, hlavně díky podzimní řecké olympiádě. Skoro polovina sledovaných médií dosáhla v meziročním srovnání dvojciferného růstu. V tomto srovnání je nejúspěšnější internet, který opět potvrdil dlouhodobý trend (25,8 %) a polepšil si v konečném pořadí.

Média Leden-září 2003 Leden-září 2004 % změna
Lokální noviny 16 649,5 17 752,4 6,6 %
Network TV 14 438,2 16 463,1 14 %
Spotřebitelské časopisy 13 524,3 14 879,0 10 %
TV spoty 11 284,0 12 343,3 9,4 %
Kabelová TV 9 035,2 10 489,5 16,1 %
Internet 4 446,1 5 593,2 25,8 %
Lokální rádia 5 357,1 5 457,0 1,9 %
Odborné časopisy 3 802,7 3 859,5 1,5 %
Celostátní syndikáty 2 471,0 2 898,5 17,3 %
Hispánská média 2 726,3 2 872,6 5,4 %
Celostátní noviny 2 238,4 2 454,6 9,7 %
Outdoor 2 041,5 2 400,8 17,6 %
Rádio spoty 1 924,6 1 875,1 -2,6 %
Vkládaná reklama (FSI) 1 017,2 1 065,4 4,7 %
Nedělníky 947,7 1 053,1 8 %
Network radio 735,0 754,2 2,6 %
Lokální časopisy 234,3 258,5 10,3 %
Celkem 92 899,9 102 469,6 10,3 %

Poznámky: Údaje jsou v milionech USD, neobsahují výdaje veřejné správy.
Hispánská média zahrnují výdaje do hispánských TV stanic (Univision, Telemundo, Telefutura a Galavision), hispánské TV spoty, noviny a časopisy.
Položka „vkládaná reklama“ reprezentuje pouze distribuční náklady.
Do výzkumu bylo zahrnuto 43 kabelových vysílání a 31 lokálních časopisů.
Zdroj: TNS Media Intelligence/CMR

Reklamní výdaje podle inzerentů

Deset největších inzerentů utratilo během prvních devíti měsíců za komunikaci v médiích 12,6 miliardy dolarů. To je o 6,8 % více než před rokem. Vítězem tohoto nekončícího souboje je opět Procter&Gamble (6,7% růst na současné 2,1 miliardy USD). Protože P&G investuje do všech důležitých médií, zaznamenala jeho přízeň také kabelové TV nebo spotřebitelské časopisy. Také ostatní inzerenti se v rámci svých možností činili. Dvouciferný růst naznačil trvající ambice Verizon Communications (21,8 %) respektive General Motors (14,6 %). Nutno dodat, že kampaň na bezdrátové a internetové služby Verizon patřila mezi ty vůbec nejefektivnější.

Firma Leden-září 2003 Leden-září 2004 % změna
Procter&Gamble Co. 1 996,7 2 131,2 6,7 %
General Motors Corp. 1 737,1 1 990,3 14,6 %
Time Warner Inc. 1 349,8 1 345,0 -0,4 %
DaimlerChrysler AG 1 178,9 1 219,6 3,4 %
Verizon Communications Inc. 935,1 1 138,6 21,8 %
Ford Motor Co. 1 090,8 1 083,5 -0,7 %
Walt Disney Co. 1 042,3 1 079,3 3,5 %
Johnson&Johnson 906.4 933.8 3,0 %
SBC Communications Inc. 833,6 916,4 9,9 %
Altria Group Inc. 796,6 836,5 5,0 %
Celkem 11 867,4 12 674,2 6,8 %

Poznámky: Údaje jsou v milionech USD, neobsahují data za vkládanou reklamu.
Zdroj: TNS Media Intelligence/CMR

Letní olympiáda

Celkové tržby za televizní reklamu v čase olympiády dosáhly 1,55 miliardy dolarů. To je ve srovnání s předchozími letními olympijskými hrami v Sydney o 255 milionů více. Pro dnešní dobu, často charakterizovanou roztříštěností zájmů publika, je inzerce v rámci jednoznačných televizních taháků prestižní a vyhledávanou záležitostí. Největší balík reklamních peněz spolkla Network TV (1,17 miliardy), zbytek připadá na kabelové (93 milionu) a lokální (285 milionu) stanice. Během sportovního svátku se chtěla na obrazovce mihnout snad každá významnější firma. Celková statistika NBC informuje o skupině 160 velmi různorodých zadavatelů v průběhu 16 exponovaných olympijských dní.

Top Five inzerentů NBC (olympiáda 2004)
Firma Celkové výdaje
General Motors Corp. 106 milionů USD
Coca-Cola Co. 62 milionů USD
Anheuser-Busch Cos Inc. 54 milionů USD
Visa USA Inc. 46 milionů USD
AT&T Wireless Services Inc. 44 milionů USD

Americké volby

Podle zprávy TNSMI/Campaign Media Analysis Group (dceřinná agentura TNS Media Intelligence/CMR) bylo během prvních tří čtvrtletí na televizní politické a podpůrné aktivity vynaloženo 767 milionu dolarů. Z pohledu reklamního odborníka to byly bezprecedentní volby. Nová legislativa financování kampaní měla reklamní průmysl poškodit, ale stal se přesný opak, řekl Evan Tracey, člen představenstva TNSMI/Campaign. Od ledna do září vložili republikáni (navzdory všem překážkám) do TV komunikace s voliči skoro 160 milionů dolarů. Celkové výdaje budou ovšem nesrovnatelně vyšší. Odborníci odhadují, že celkově překročí 1,45 miliardy USD.

Sponzor Celkové výdaje v TV
Kampaň Bush/Cheney 145,5 milionů USD
Kampaň Kerry/Edwards 105,3 milionů USD
Pro republikánské skupiny 10,9 milionů USD
Pro demokratické skupiny 148,5 milionů USD
Ostatní politické skupiny 356,8 milionů USD
Celkem 767,0 milionů USD

Zdroj: TNSMI/Campaign Media Analysis Group

Jaké jsou reklamní výdaje v ČR a ve světě?

Podle domácí mediální agentury ARBOmedia utratí čeští inzerenti o 800 milionů Kč víc než v roce 2003. Čisté reklamní výdaje by tak poprvé měly pokořit rekordní hranici 17 miliard korun. Až polovina všech příjmů směřuje do sféry televizního vysílání. Také v ČR nejrychleji rostou reklamní příjmy na internetu. Mezi největší zadavatele patří mimo jiné Danone, Procter&Gamble, Unilever, Nestlé a všichni mobilní operátoři.

Celosvětové výdaje na propagaci za rok 2004 se budou podle odhadu firmy ZenithOptimedia pohybovat někde na hranici 370 miliard dolarů (osm bilionů korun). Další zveřejněné prognózy však pracují i s většími čísly.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět