Strategie osobních stránek

2. května 2003

Český vyhledávač Seznam.cz indexoval v době vzniku tohoto článku kolem 13 630 odkazů na osobní stránky. To rozhodně není malé číslo. Je však nutno přiznat, že naprostá většina z nich vůbec nestojí za návštěvu. Zamysleme se společně nad fenoménem osobních stránek a nad jejich možnostmi.

Co jsou osobní stránky?

Nejprve si zkusme definovat pojem osobních stránek. Krátkým brouzdáním po osobních stránkách nelze než rychle dojít k názoru, že osobní stránky jsou mnohdy odpadkovým košem kreativity svých tvůrců. Pár seminárních prací ještě z gymnázia, k tomu několik fotografií z toho povedeného tahu u kamaráda na chalupě, jedna zbytečná stránka o mně a mám osobní stránky. Pak je hodím na kterýkoli neplacený server, nejlépe se třemi mirrory a už se o ně nestarám. Stránky připomínají zmatené tržiště, někdy dokonce s kradeným zbožím.

Takže jak by to mělo být? Já osobně vnímám osobní stránky jako protiklad ke komerčním projektům. Ať už se zabývají jakýmkoli tématem, je zřejmé, že by se do nich měla značně promítat osobnost jejich autora. Pro příklad si představte, že máte napsat dva dopisy. Jeden v přátelském duchu, kamarádům, a druhý obchodně formální. Čím se budou lišit?

V prvním případě si budete moci dovolit mnohem důvěrnější tón, text, ve kterém popíšete své názory a dojmy, okořeníte svým jemným humorem. A přesně takové by měly být osobní stránky. Druhý, formální dopis, bude suchý, stručný a přehledný. Je to nutné, aby se v něm šéfova sekretářka rychle zorientovala, nebo aby potenciální zákazník okamžitě pochopil výhody vašeho produktu. Nikdo neočekává, že se při jeho čtení budou lidé bavit.

Dovolte mi zde ještě jedno přirovnání. Představme si malý kamenný obchůdek prodávající ovoce. Naše osobní stránky. Jeho jediný prodavač a zároveň majitel – autor – se usmívá na těch pár zákazníků. Na druhé straně ulice stojí velký hypermarket. Má mnohem lepší ceny, ale možná ne takový výběr (onoho ovoce). Zákazníkům zde nikdo neporadí, nepřidá k nákupu i svůj názor na tuhle odrůdu mandarinek, na to není čas (a také by to byla neplacená reklama). Hlavním cílem je rychle vše prodat.

Cíl a účel stránek

Sekundárním cílem každé webové prezentace je samozřejmě vysoká návštěvnost. Ale já se ptám, proč to děláte vy? Co vás k tomu vede? Proč tak ztrácíte tolik času (bez nároků na jakýkoli honorář)? Když se mě na totéž lidé občas ptají, mám po ruce hned několik odpovědí:

  • Kreativita: Vedení osobních stránek naplňuje mou potřebu tvořivosti.
  • Komunikace: Jako každý člověk mám potřebu ostatním sdělovat své názory a porovnávat je s jejich názory.
  • Pospolitost: Stránky mi umožňují kontakt se skupinou stejně smýšlejících lidí, se kterými bych se pravděpodobně jinak neseznámil.
  • Rozptýlení: Nic vám tak nezlepší náladu po návratu z práce jako pár pochvalných emailů od věrných i nových čtenářů…

Našlo by se ještě pár bodů, ale všechny lze shrnout do pojmu „spokojený čtenář“. Když jsou čtenáři spokojení, jsem spokojený i já. A není pro mě až tak důležité, kolik lidí stránky navštívilo, jako spíše kolik lidí odešlo spokojených (a o tom nejlépe vypovídá vysoký poměr hits/sessions).

Abych se ještě vrátil k našemu obchůdku. Proč jeho zákazníci prostě nepřejdou ulici? Protože v obchůdku vládne dobrá nálada. Sympatický majitel si udělá na každého čas. Poradí a stálým zákazníkům snad i odnese tašky k autu. Tak vzniká spokojený zákazník.

Jak toho dosáhnout?

Zase zpět do světa internetu. Jaké máme k dispozici prostředky, abychom se přiblížili k oné představě příjemného obchůdku? Nejdůležitější jsou samozřejmě texty. Kvůli nim vás čtenáři navštěvují. Máte-li schopnost tvůrčího psaní v sobě, není co řešit. Nemáte-li ji, snad vám pomůže několik jednoduchých zásad (vzpomeňte na školní slohové práce):

  • Vědět, o čem píšu: Než se pustím do psaní jakéhokoli článku, zamyslím se nad tím, co chci vlastně říci. Co by mělo ve čtenáři zůstat, co chci zdůraznit, čemu se naopak vyhnout, abych se do tématu nezapletl.
  • Poznámky: Noste si u sebe tužku a papír! Kdekoli a kdykoli vás něco užitečného k tématu napadne, zaznamenejte si to. Není nic hloupějšího než objevit perly a hned je zase ztratit.
  • Osnova: Před vlastním psaním si podle poznámek sepište jednoduchou osnovu. Je to dobrý zvyk, dá vznikajícímu dokumentu hlavu a patu. Stačí si sepsat témata jednotlivých odstavců v krátkých bodech.
  • Vlastní text: Tady už je to na vás. Držte se hesla „Raději stručně než nudně a rozvlekle.“
  • Druhé čtení: Neuvěřitelné množství lidí si po sobě svůj článek ani nepřečte. Vy to udělejte! Vyvarujete se tak mnohých chyb, ať už pravopisných či (častěji) jazykových.
  • Tisk: Obzvláště důležité texty se mi osvědčilo si vytisknout. Je zajímavé, kolik nesrovnalostí lze ještě na papíře objevit, ačkoli jsem si vše již třikrát přečetl na monitoru.
  • Přepracovávání textů: Napadne-li vás časem zajímavá myšlenka či lepší formulace, neváhejte a doplňte ji. Cesta k dokonalosti je tvořena maličkými krůčky…

Ozvláštnění textů

Vězte, že samotný text dělá jen asi 65 % celkového dojmu. Doplňte text obrázky, čtenář se bude lépe orientovat, pěkné fotografie ho naladí, či poslouží jako dokumentace.

Požívejte také citace, ať už známých autorů nebo z emailové korespondence (pozor, vyžádejte si předem souhlas autora!) – pomůže, aby se váš styl psaní „nepřejedl“. Také tím dostanete na stránky názory jiných, stránky budou více komunikativní.

Kontakt se čtenáři

A tím jsme se dostali k dalšímu bodu, ke zpětné vazbě. Dejte čtenářům prostor k vyjádření vlastních názorů, třeba v knize návštěv. Obohatí se tak nejen vaše stránky, obohatí to i vás. Vždyť proto to přece děláte. Tak také nejlépe zjistíte, co je třeba ještě zlepšovat. Stejně tak pomůže zveřejnění vašeho emailu na každé stránce. Neschovávejte se!

Je možné, že neumíte naprogramovat knihu návštěv nebo váš server nepodporuje serverové skriptování. Ale to není žádná omluva! Dnes již existuje spousta služeb v této oblasti. Většina je zdarma a u některých si můžete nastavit vlastní design tak, aby zcela odpovídal designu vašich stránek.

Design stránek

O webdesignu toho již bylo napsáno dost a nejen zde na Intervalu. Chci však zdůraznit pouze několik bodů týkajících se osobních stránek:

  • Zaujměte: Můžete si přece dovolit podstatně větší volnost, než velké informační servery. Tak toho využijte. Stejně jako náš obchůdek uchvátí zákazníka svou útulnou atmosférou, učiňte tak i vy. Je to vaše mocná zbraň v souboji s hypermarkety.
  • Orientace: Dejte si ovšem pozor, aby se stále bylo možné na stránkách snadno orientovat. Co je platný obchůdek překrásně vyzdobený plakáty ovocných stromů, když mezi nimi nedokážu najít ono ovoce, pro které jsem přišel? Vytvořte mapu stránek, použijte jednoduché menu. Optimální je, když je možné se na každou stránku dostat z kterékoli jiné stránky maximálně dvěma kliknutími.
  • Buďte úspěšní: Tvařte se, že jste mnohem úspěšnější, než skutečně jste. Investice do vlastní domény druhého řádu se vyplatí. Stejně tak z počítadla na úvodní stránce ukazujícího číslici 342 získá každý návštěvník dojem, že zabloudil kamsi, kam nikdo nechodí (a nemá tedy cenu v průzkumu pokračovat). A navíc vám ono počítadlo stahované většinou z jiného serveru proklatě prodlouží dobu načítání stránky. Jste si jistí, že potenciální čtenář vydrží čekat?
  • Zanechte vizitku: Všimněte si, že většina serverů má v hlavičce každé stránky logo s internetovou adresou. Odejde-li čtenář, bude se moci vrátit, když mu takto podstrčíte svou vizitku (druhý důvod pro pořízení vlastní domény). Stejně fungují igelitové tašky s adresou obchodu, ve kterém byly naplněny (tím ovocem).
  • Reklama: Nepouštějte ji k sobě. A když, pak jen kontrolovaně. Mějte na paměti, že si k vám přišli čtenáři odpočinout. Jsou nutné ikonky známých vyhledávačů pod vaším menu? Nejspíše vám jen odvedou čtenáře.
  • Jednotný sortiment: Týká se výběru témat. Dbejte na to, aby se váš obchůdek nezměnil v ono výše zmiňované chaotické tržiště – vždy nejdříve vyčerpejte dané téma, než přejdete k dalšímu (a to by pak mělo s prvním souviset). Nikdo nenajde váš úžasný článek o dobývání kosmu mezi stránkami o psech, stejně tak, jako nikdo nepůjde kupovat spací pytel do obchůdku s ovocem.
  • Ukažte všechno své zboží: Inteligentním provazováním stránek s podobným tématem přimějete čtenáře, aby se začetli, případně aby vás zase navštívili (odkazy na články jim zůstanou v paměti). Je to vaše další výhoda v boji proti informačním serverům – žádný publikační systém nemůže fungovat tak dobře jako odkazy vámi umístěné přímo v textu.

Další úskalí

Zbývá ještě několik úvah, které se vztahují přímo k osobním stránkám. Například oslovování čtenářů. Máte na výběr tykání nebo vykání. Každé má svá pro a proti. Tykání se může hodit v případě, že chcete vzbudit dojem spojenectví a blízkého kamarádství, vykáním zase návštěvníkovi ukazujete, že si ho vážíte. Vykání sice může působit trochu odtažitě, tykání však bývá mnohdy příliš familiérní.

Dalším úskalím může být stránka o autorovi. Zkuste se vžít do pocitů návštěvníka. Opravdu ho zajímá velikost vašich bot či fotogalerie bývalých milenek? Pokud čtenářem není vaše současná přítelkyně, pak pravděpodobně nikoli. Vaši návštěvníci na tuto stránku chodí proto, aby si vás někam zařadili. Kdo je ten člověk, který dokáže napsat tak vtipné komentáře? Kde se dozvěděl tyhle zajímavé informace? Na tyto otázky by měla stránka o autorovi uspokojivě odpovídat. Nic víc, nic míň.

Do toho!

Pokud ještě stále uvažujete, zda se pustíte do vytváření svých osobních stránek, pak neváhejte. Určitě to stojí za to. Příliš neriskujete a můžete hodně získat. Teprve časem se však ukáže, zda stránky budou pro čtenáře zajímavé, nebo jestli zapadnou do hlubin internetových močálů. Je to jen na vás.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Předchozí článek nh-klasterec
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *