Toulky po webu 10.

10. října 2002

V dnešních Toulkách zabrousíme do webového marketingu. Podíváme se na boj Googlu s optimalizátory a poradím vám, jak učinit stránky přívětivé k firemní klientele. Pro webmastery mám trochu kouzlení s HTML seznamy, tabulky přístupné nevidomým a mnoho dalšího. A propos, máte už weblog s rodokmenem?

Osobnosti, události

Minule se Google postaral o rozruch otevřením služby Google News, tentokrát rozvířil hladinu internetu poslední měsíční aktualizací svého hlavního indexu. Mnoho pečlivě (a draze) optimalizovaných webů se ze dne na den propadlo z prvních pozic kamsi na zadní stránky výsledků hledání, některé dokonce vypadly z indexu zcela (viz WebmasterWorld – vstup je podmíněn registrací). Situace byla tak dramatická, že si ji povšimla i velká média a zástupci Googlu v několika amerických novinách vysvětlovali, co se vlastně stalo.

Co se tedy stalo? Nic jiného než další kolo boje Googlu s optimalizátory pro vyhledavače (SEO konzultanty). Mnoho z nich totiž používá různé triky, kterými relevanci výsledků hledání snižuje a Google se brání. Dnes tedy ještě více než dříve platí, že triky do optimalizace pro vyhledavače (SEO) nepatří. Vítězí kvalitní obsah prezentovaný tím nejjednoduším a nejpřehlednějším způsobem. Tím se SEO čím dál víc blíží informační architektuře – najde-li na vašich stránkách požadované informace snadno uživatel, najde je tam i Google.

Když už přistoupíte na myšlenku, že web je třeba dělat především pro uživatele a ne pro vyhledavače, přečtěte si skvělý rozhovor o uživatelsky orientovaném designu (user-centered design) s Peterem Merholzem (pamatujete si z minulých toulek na jeho progresivní paralýzu?) a Nathanem ShedroffemDigital Web Magazinu.

Ještě větší význam než použitelnost má ovšem přístupnost stránek, a to i pro zdravotně postižené. Za nepřístupné stránky se totiž můžete dostat dokonce před soud. Sice zatím jen v civilizovanějším zahraničí, ale k nám tento trend určitě přijde časem také.

Strategie, obsah

Fluid Thinking (pružné, flexibilní myšlení) se nazývá poslední sloupek Keep It SimpleDigital Web Magazinu. Zbavte se stereotypů, myslete otevřeně a vždy hledejte to nejjednošší řešení – to v něm Peter-Paul Koch vzkazuje svým čtenářům.

Z trochu podobného soudku jsou základní zásady použitelného uživatelského rozhraní od Ricka Oppedisana. Zásady, které stojí za to si opakovat vždy znovu a znovu před každým novým projektem.

A ještě jedno „desatero“, tentokrát ovšem ve skutečnosti sedmero, určené všem majitelům komerčních webů cílených na firemní klietelu: Cultivate Business Relationships On Your Website od Justina Hitta. Máte-li např. webdesignérskou firmu, přečtěte si a pusťte se do redesignu svého webu :-).

Praktický webdesign

Tvůrci webů většinou vymýšlejí URL tak, aby co nejvíce usnadnili práci sobě. Obzvlášť u složitých redakčních sytémů bývá konstrukce URL jednotlivých stránek podřízena technickým aspektům a na uživatele nikdo nemyslí. Jak ale tvrdí Jesse James Garrett v článku User-Centered URL Design, URL je též komunikačním prostředkem, který pomáhá uživatelům k lepší orientaci ve struktuře webu.

Vytvořit v (X)HTML tabulky přístupné nevidomým není jen tak. Jak na to, radí Tim Roberts v článku Building accessible tablesEvolt. Pomoci by vám mohl také skvělý skript Accessible table builder od Iana Lloyda.

Od tabulek je jen krok k seznamům. Co vše s nimi jde v HTMLCSS udělat, ukazuje Mark Newhouse v článku CSS Design: Taming Lists na A List Apart.

Inspirace

CSS signatures nazval svůj vtipný nápad, kterým lze vyřešit problém definování uživatelských stylových předpisů (style sheets), Eric A. Meyer v konferenci css-discuss.

Vydáváte weblog? Pak se nezapomeňte zaregistrovat v BlogTree. Po čase se možná budete moci pochlubit pěkným rodokmenem.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *