V minulém díle tohoto článku jsme vám ukázali, jaké jsou velikosti úvodních stránek několika vybraných českých serverů. Tento druhý díl se bude zabývat tím, co vlastně by vlastně úvodní stránka webu měla obsahovat a několik zajímavých HTML tipů.

Osobní stránka

U úvodní stránky osobního webu nemusíte příliš šetřit grafikou. Většina osobních stránek je dnes bohužel vytvářena ve velmi jednoduchém a nenáročném stylu – velká spousta barev na stránce, příliš mnoho animačních prvků, velké množství nadpisů různé úrovně apod. Rozhodně nedělejte stránku, kde je například červený text na zeleném pozadí, rolující texty, velké množství animovaných obrázků či vyskakující okna. Takové stránky jsou vrcholem amatérství a návštěvník se na ně zřídkakdy vrací. Zkuste udělat stránku skutečně decentní a přehlednou. Příkladem vám může být následující obrázek osobní stránky Mishka.cz

Úvodní obrázek osobní strány Mishka.cz

Na úvodní stránce může být uvítací obrázek a který současně může obsahovat hlavní sekce serveru. Tuto navigaci nezapomínejte mít na všech stránkách jednotnou. Pokud je navigace vytvořena pomocí grafiky, neměli by jste zapomenout dát na konec stránky textové odkazy pro ty, co si stránky prohlížejí s vypnutou grafikou. Co se týče existence uvítacího obrázku na úvodní stránce, který obvykle slouží jako odkaz do další části webu – není to příliš doporučeno (uvítací obrázek na úvodní stránce), nicméně u osobních stránek to příliš nevadí, protože ty nejsou – až na výjimky potvrzující pravidlo – určeny široké veřejnosti.

Zpravodajský web

U zpravodajského webu by jste měli rozhodně šetřit grafikou, protože je pochopitelně určen pro širokou veřejnost a každý není připojen k Internetu pevnou linkou. Co se týče obsahu úvodní stránky – měl být zde být seznam rubriky serveru, vyhledávání, seznam několik posledních článků – je uváděn i jejich popis (případně autor či datum vydání), datum poslední aktualizace, odkazy na nejčtenější články apod. Zpravodajské weby jsou ve velké většině rozděleny do tři sloupců – v prvním bývá navigace, v prostředním největším sloupci je seznam článků či články samotné a posledním další odkazy k tématu (např. aktuální články, editorial apod.). Tři sloupce nejsou ovšem nijak zavazující – například server Živě má sloupce čtyři.

Zivě.cz - web se čtyřmi sloupci

Zpravodajský web by rozhodně neměl obsahovat příliš mnoho animovaných prvků a „blikacích efektů“, které ruší při čtení článku. Server musí být udělán přehledně, aby nikdo neměl problémy s orientací. Co se týče barev pozadí a textu, dnes se převážně používají dva způsoby – černý text na bílém pozadí a naopak. Obecně řečeno – barvu pozadí a textu si můžete vybírat libovolně – dávejte ale pozor, ať se tím nezhoršuje přehlednost textu.

Pokud se vám nechce příliš přemýšlet a chcete vytvořit informační web, zkuste se nejprve inspirovat u druhých. Zpravodajských serverů je u nás velké množství, tak je nemusím ani jmenovat. Dávejte ovšem pozor mezi inspirací a zavrženíhodným okopírováním designu a stylu jiného webu.

Internetový obchod

U internetových obchodů je definice obsahu úvodní stránky poněkud složitější. Je zde pochopitelně určitá podobnost se zpravodajským serverem, jenom články a jejich popis jsou nahrazeny zbožím a jeho popisem. Obchod musí působit hlavně důvěryhodně – zapomeňte tedy na rolující text, neladící kombinace barev apod.

Bikestore.cz - velmi decentní a elegantní design prodejny

Na úvodní stránce nezapomeňte mít odkazy na dodací podmínky zboží, adresu firmy a další podrobné údaje o vás a vašem obchodě. Někdy není na škodu existence odkazu na nápovědu. Nemělo by chybět vyhledávání. Velmi dobrým nápadem některých internetových obchodů je každodenní uvádění novinek či nového zboží na úvodní stránce – návštěvník pak má pocit, že obchod skutečně „žije“ a často se vrací. U internetového obchodu platí obdobná pravidla jako u zpravodajského webu – web musí být především přehledný a přístupný široké veřejnosti. Rovněž se vám doporučuji se inspirovat u jiných obchodů – těžko uděláte nějaký design internetového obchodu, když jste ještě žádný nikdy neviděli:o).

Uveďte si teď v krátkosti několik tipů na to, co by úvodní stránka serveru neměla rozhodně obsahovat.

  • Příliš mnoho obrázků, které se dlouho načítají.
  • Rolující text – nevypadá to dobře a nefunguje to v Netscape Mavigatoru
  • Blikající text a příliš mnoho animací – odvádí to pozornost
  • Neladící barvu pozadí a text webu.
  • Skripty na automatické otvírání nový oken apod.
  • Obrázek na pozadí – dnes již přežito.

    A nyní se konečně dostávám k oněm slibovaným HTML tipům, jak zkrátit velikost úvodní stránky a jak ji rychleji zobrazit v prohlížeči.

    Obsah úvodní stránky

    Úvodní stránka by měla obsahovat to nejlepší a nejaktuálnější z vašeho webu. Neznamená to ovšem, že na úvodní stránku například hned naskládáte obrázky ve velkém rozlišení a v pravých barvách. Ideální pro takovou stránku je, když jsou obrázky malé a kliknutí na ně vyvolá načtení velkého obrázku.

    Na úvodní stránce by neměly být příliš dlouhé texty – spíše na ni dávejte krátké popisky a odkazy na kompletní text, čtenář si tak rychle vybere, co jej zajímá.

    Tipy kolem obrázků

    Pokud potřebujete mít na úvodní stránce obrázky, snažte se, aby velikost všech obrázků nepřesáhla 20-30 Kb. U některých obrázků můžete využít volby průhlednosti, což vám podstatně sníží velikost obrázku. Například, pokud má váš web bílé pozadí a obrázek je z velké části rovněž bílý, není žádný problém definovat bílé pozadí obrázku jako průhledné. U obrázků vždy uvádějte jejich šířku a výšku – stránka se tak rychleji načte a text vám nebude po monitoru skákat podle toho, kolik obrázků se již načetlo.

    Tipy kolem tabulek

    Pokud chcete mít rychle zobrazen obsah vašeho webu, nedělejte příliš dlouhé tabulky – text se v nich totiž zobrazí až v okamžiku, kdy je celá tabulka načtena. Více o tomto tipu zjistíte v tomto článku.

    Navigace serveru

    V poslední době je velmi obvyklé dělat navigační prvky pomocí obrázků. Zkuste se zamyslet, zdali by v některých případech nebylo lepší udělat textovou navigaci – stránka tím bude o několik kilobajtů kratší a dá vám to mnohem méně práce. Další výhoda je ta, že nemusíte navíc vytvářet textové odkazy pro ty, co si stránky prohlížejí s vypnutou grafikou – určitě jste si již zkusili navigaci na webu plném obrázků s vypnou grafikou a bez textových odkazů.

    FLASH a HTML stránky

    Pokud jste propadli kouzlu jménem FLASH a tvoříte FLASH prezentace, nezapomínejte vytvářet i příslušné HTML verze stránek – ne každý uživatel Internetu má prohlížeč s podporou FLASH a ne každému se chce čekat na načtení animace. Ideální způsob je, když na úvodní stránce je obrázek (např. logo firmy) a pod tím jsou umístněny odkazy na FLASH a HTML verzi stránek.

  • Žádný příspěvek v diskuzi

    Odpovědět