Bezvětří v zóně české internetové reklamy

1. listopadu 2004

Bouře v mediální sféře, která zasáhla internet na jaře, po prázdninách udeřila na druhém pólu – tedy v oblasti tištěných médií – a vyvrcholila nedávným novým uspořádáním Unie vydavatelů (dříve UVDT). Samozřejmě ve prospěch majitelů časopisů, kteří celou kauzu boje proti výsadám denního tisku odstartovali. Ale zpátky k on-line reklamě…

Na stránkách IAB ČR, které má podle některých zdrojů problém s odstředivou silou narušující kompaktnost sdružení kolem iAudit a Seznam.cz, je mrtvo. K dispozici jsou výsledky posledního (červencového) „pravidelného týdenního tematického dotazování“ IAB Insight, který pro seskupení firem vyzkoumal jeden z jeho členů – iAudit. Na začátku prázdnin skončilo také publikování výsledků už dříve redukovaného hodnocení on-line kampaní iAudit Advert.

NetMonitor

Nejčilejším z hráčů na poli interaktivní reklamy je tedy nyní Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), které vstupem dalších čtyř nových členů (Neris, eTarget, Impression media, Universal McCann) získalo nad IAB už více než dvojnásobnou početní převahu (přesně 20 ku 8 subjektům). Navíc finišuje výběrové řízení na realizátora jeho vlajkové lodi, sociodemografického výzkumu českého internetu NetMonitor. Ve hře už zůstávají poslední dva uchazeči, Mediasearch (s projektem polské společnosti Gemius) a United Interactive. Vyřešila se tak schizofrenní hříčka, kdy obloukem přes uraženou ješitnost se o NetMonitor zajímal jeho původní řešitel iAudit International. Přijal výzvu k předložení nabídky, neprošel však prvním kolem výběru. Zajímavé by bylo, jak by si v případě vítězství poradil s exkluzivitou, vyžadovanou v soutěžních podmínkách SPIR. Opustil by své ze země vydupané sdružení Interactive Advertising Bureau (IAB)? To už je teď celkem jedno, protože budoucí spolupráce je požadována na dobu tří let.

Insight: Vybavení kanceláří a domácností výpočetní technikou

Poslední dostupný výzkum projektu IAB Insight zjišťoval, jakou výpočetní techniku a jaké příslušenství používají uživatelé internetu v České republice. Takové bádání naštěstí neztrácí tak rychle na aktuálnosti, takže není od věci se výsledky zabývat.

Nejrozšířenější značkou firemních počítačů je Hewlett-Packard, které v práci používá 11 % příslušníků on-line komunity. Nicméně každý šestý zaměstnanec (v přepočtu na celou populaci to představuje 461 tisíc osob) a každý čtvrtý domácí uživatel (1,16 mil.) pracuje na „noname“ počítači, sestaveném z jednotlivých komponent. V České republice lze mezi poměrně rozšířené počítačové brandy počítat také Dell, IBM a Brave (podniková sféra), respektive Acer (domácnosti). Zajímavé je zjištění, že celých 10 % oslovených surfařů svůj vlastní počítač v zaměstnání nemá.

Zastoupení značkových počítačů v práci a doma
Zdroj: IAB Insight, červenec 2004

Nejrozšířenější periferií je běžný monitor (68 % doma, 61 % v práci). Hojně zastoupené jsou také černobílé a barevné tiskárny (51 %, respektive 42 % respondentů má k dispozici toto zařízení v zaměstnání). Víc než třetina respondentů může vypalovat CD (37 %) nebo digitalizovat obrázky na skeneru (36 %). Každý pátý příslušník internetové populace by podle výzkumu měl mít k dispozici přenosný počítač. Naopak do luxusní kategorie můžeme zařadit třeba WiFi či kapesní počítače, které zatím využívají jen asi 4 % dotázaných (odpovídá 104 tisíc osob).

Výzkum IAB Insight se dále soustředil na otázku, co internetové uživatele nejvíc ovlivňuje ve fázi výběru výpočetní techniky. Určitě nejen zadavatelé reklamy ocení přehled, kde surfaři před nákupem hledají rozhodující a dodatečné informace.

  • Hlavní zdroje:
    • 25 % (v přepočtu 734 tisíc osob) na odborných serverech
    • 23 % kamarádi
    • 21 % odborný tisk
    • 20 % kolegové v práci
    • 17 % www stránky výrobců
  • Vedlejší (částečné) zdroje:
    • 37 % kamarádi
    • 30 % odborný tisk
    • 28 % kolegové v práci
    • 27 % odborné servery
    • 27 % prodavač v obchodě
    • 23 % www stránky firem

Ve své poslední části výzkum do značné míry potvrzuje optimistické předpoklady dodavatelů výpočetní techniky. V přepočtu téměř milion uživatelů internetu plánuje nákup počítače v průběhu příštího roku. Dalších 36 % (1,04 miliónu osob) uvažuje o nákupu počítače později. I kdyby své plány realizovala jen část z nich, je pravděpodobnost překročení obvykle uváděných cca 400 000 kusů prodaných osobních počítačů za loňský rok vysoká. Jaké komodity by podle průzkumu šly nejvíce na odbyt?

  • 43 % respondentů plánuje nákup stolního počítače
  • 22 % láká nákup barevné tiskárny
  • 5 % dotázaných zmiňuje černobílou tiskárnu
  • 4 % uvažují o WiFi či PDA

Na druhé straně je třeba uvést, že s nákupem jakékoliv techniky v horizontu jednoho roku vůbec nepočítá asi 20 % účastníků výzkumu.

Na scéně nový gladiátor

Zajímavé bude sledovat, jak (a zda vůbec) segment interaktivní reklamy oživí dopady dokončení projektu Gladiator III. Společnost Globe Internet a agentura Interactive House ohlásily v polovině října, že pod tímto názvem uvedly na trh komplexní systém pro správu reklamních kampaní na internetu. Římská číslice za jménem naznačuje, že se nejedná o úplnou „funglovku“, nová verze byla oběma společnostmi připravována od ledna letošního roku. Aplikace nabídne mediálním agenturám a dalším reklamním zadavatelům statistiky s údaji o unikátních návštěvnících a IP adresách. Opírá se přitom o vyzkoušené metody měření, stejné, jaké aplikuje v oblasti serverových výzkumů iAudit International. Díky řadě zajímavých funkcí budou mít uživatelé systému při plánování propagačních aktivit k dispozici stejná data jako při závěrečných analýzách kampaní. Aby povzbudil apetit potenciálních zákazníků, nabízí Interactive House produkt s výraznými slevami a bezplatnou měsíční zkušební lhůtou. Globe Internet na projektu participuje hlavně v roli realizátora a technického zázemí.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *