Cesta do vyhledávačů za 120 dní

2. října 2002

Fulltextové vyhledávače se mohou postarat o nemalou návštěvnost vašeho webového místa. Podmínkou je ale kvalitní optimalizace stránek. Tento článek ukazuje, že taková optimalizace nemusí být přehnaně drahá a zvládnout ji může každý, kdo umí trochu psát a chce svému webu věnovat něco času.

Bertie Keegan (Danaher Design) nedávno vyzkoušel a v příspěvku na Webmaster World představil rychlou a efektivní metodu, jak dosáhnout dobrého umístění zcela nového webového místa ve vyhledávačích. Metoda je hezky popsaná, získala pozitivní ohlas komentátorů a plně se shoduje s mými vlastními zkušenostmi. Proto jsem se s Bertiem dohodl, že ji společně představíme i českým čtenářům.

Popsaný postup je obzvlášť vhodný pro nekomerční weby s větším objemem hodnotného informačního obsahu. Finanční náklady jsou minimální – jen spolehlivý hosting a registrace domény. Dobré výsledky však zadarmo samozřejmě nejsou. Co ušetříte na penězích, musíte dohnat prací.

Následující text je z větší části překladem Bertieho příspěvku, který jsem upravil pro české podmínky a trochu doplnil, aby byl co nejsrozumitelnější i čtenářům, kteří s optimalizací pro vyhledávače zatím žádné zkušenosti nemají.

Měsíc první

  1. Rozvažte si pečlivě, o čem web bude. Počítejte s tím, že na dané téma musíte postupně, během čtyř měsíců, napsat přibližně 50 stránek. Stránky sice nemusí být dlouhé, ale jejich obsah by měl být kvalitní. Vhodné jsou například kratší články či aktuální zprávy z určitého oboru.

  2. Stanovte hlavní klíčové slovo nebo víceslovné spojení (takzvanou klíčovou frázi). Musí co nejlépe charakterizovat zvolené téma, abyste dosáhli dobrého cílení návštěvnosti, a zároveň ho musí hledat ve vyhledavačích co nejvíce lidí. Vybírejte tedy pečlivě.

    Někdy vystačíte jen se zdravým úsudkem, dobrým odhadem a malým průzkumem mezi potenciálními návštěvníky. Lépe je však použít nástroj pro návrh klíčových slov vyhledávače Overture (vhodný hlavně pro angličtinu) nebo podobný nástroj Googlu, určený k plánování reklamních kampaní Google AddWords (vhodný i pro češtinu).

  3. Vymyslete název webu tak, aby se vněm nacházela hlavní klíčová fráze. Pokud jste se rozhodli například pro klíčové slovo „akvaristika“, zvolte název „Akvaristika online“, „Moderní akvaristika“ nebo něco podobného.

    Čím méně zbytečných slov v názvu bude, tím lépe. V češtině si také musíte dát pozor na správný tvar. Většina uživatelů hledá slova v základním tvaru (první pád jednotného čísla u podstatných jmen).

    Klíčová fráze v názvu je důležitá, protože většina těch, kteří se budou na vaše stránky odkazovat, použije jako text odkazu právě název vašeho webu a text zpětných odkazů hodnotí moderní vyhledávače dost vysoko. Zároveň si tím připravíte dobrou půdu pro registraci v katalozích, které někdy vyžadují, aby se titulek odkazu shodoval s názvem webu.

  4. Zaregistrujte si doménové jméno. Podaří-li se vám do něj zakomponovat hlavní klíčové slovo, je to výhoda, není to však nezbytné. Pokud budete registrovat jméno v mezinárodní TLD (com, org, net), raději si zkontrolujte, zda nemá pošramocenou minulost. Pro stránky v češtině zaregistrujte doménu v TLD cz, jinak byste se nedostali do českých vyhledávačů.

  5. Objednejte si spolehlivý webhosting. Je to jedna z mála věcí, na které nesmíte šetřit, protože i relativně krátkodobý výpadek serveru v době, kdy bude chtít některý z robotů indexovat váš web, vás může připravit i o několik měsíců práce.

  6. Vytvořte první stránku a umístěte ji na server. Hned poté si pro ni zajistěte jeden dobrý odkaz z jiného webu. Který odkaz je dobrý? Měl by vést ze stránky, která má Google PageRank alespoň 4 (lze zjistit pomocí Google Toolbar) a je zařazena ve všech dalších hlavních vyhledavačích (mezinárodně Fast, Inktomi, Altavista, u nás v současnosti Empyreum, WebFast). Dbejte na to, aby text odkazu obsahoval hlavní klíčové slovo (frázi).

    Pokud sami nemáte k dispozici jiný web splňující tato kritéria, můžete se uchýlit ke katalogům, ale vždy si prověřte PageRank příslušné kategorie, a pozor na to, aby odkaz nebyl přesměrován, jako je tomu například u služby NaVrcholu.cz. Vhodné mohou být specializované oborové katalogy, které snadno najdete v Googlu dotazem na vaši klíčovou frázi paralelně s frází „přidat odkaz“, „přidej URL“ a podobně (v angličtině „add URL“, „submit a site“).

  7. Nyní se pusťte do výstavby dalších stránek. Čím jednodušší HTML kód použijete, tím lépe. Hlavní textový obsah musí převažovat nad HTML značkami a dalším balastem. Nepřehánějte to s velikostí – 5 až 10 kB neznačkovaného textu stačí, celková velikost HTML kódu by pak měla být méně než dvojnásobná.

Předchozí článek Internetový bazar v PHP 2.
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

1 komentář

  1. Jan Baláž

    Čvc 13, 2012 v 20:17

    Nadpis zní „Cesta do vyhledávačů za 120 dní“ ale v článku jsem našel jenom „Měsíc první“, tedy mi moc schází ještě 90 dní… Kde bych našel ty další měsíce, pokračování článku? Dík moc.

    Odpovědět

Napsat komentář: Jan Baláž Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *