Kurz HTML – jak na meta-tagy v HTML

18. října 2000

Meta-tagy jsou dnes nezbytnou součástí každé HTML stránky. Pomocí nich říkáme prohlížeči, v jakém kódování je dokument napsán, kdo je jeho autorem, určujeme klíčová slova, popis stránky, což je důležité pro indexovací roboty apod. Tento článek se bude snažit dopodrobna vysvětlit práci s nimi.

Umístnění meta-tagů

Meta-tagy se umísťují do hlavičky dokumentu, tedy mezi tagy <HEAD> a </HEAD>. Pokud je umístníte jinde, stránka se v prohlížeči zobrazí bez problému, ale obsah meta-tagů bude ignorován. Tag <META> je nepárový, nemusí se tedy v HTML verze 4.0 ukončovat (v XHTML jej musíte ukončit), a je nepovinný.

V následující tabulce je uveden příklad umístění tagu meta v jednoduché html stránce. Tag Meta umístěný za tag TITLE v tomto případě definuje druh kódování. V našem případě se jedná o kodóvání Windows, znaková sada CP-1250.

<!doctype html public „-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN“>
<html>
<head>
<title>Popisek stránky</title>
<meta http-equiv=“Content-Type“ content=“text/html; charset=windows-1250″>
</head>
<body>
</body>
</html>

Přehled meta-tagů

Nebudeme se nadále zdržovat a ukážeme si nejpoužívanější meta-tagy, které můžete vložit do svých stránek. První v tabulce bude uvedena syntaxe tagu, v tabulce následující příklad použití a poté bude následovat vysvětlení meta-tagu.

Description

<meta name=“description“ content=“popisek_stránky“>

Příklad použití:

<meta name=“description“ content=“Server zaměřený na tvorbu grafiky (Photoshop, Flash, Callisto), HTML, CSS, JavaScriptu, ASP, PHP, databází apod. Součástí webu je Download, obsahující velké množství programů a Diskusní fórum pro řešení problémů čtenářů při tvorbě webu a grafiky.“>

Položka description určuje, že se jedná o meta-tag pro definici popisku vaší stránky. Samotný popis stránky se uvádí v parametru content. Tento popis stránky by se měl objevit při hledání na vyhledávacích serverech.

Keywords

<meta name=“keywords“ content=“kličová slova“>

Příklad použití:

<meta name=“keywords“ content=“download,html,flash,photoshop,XML,XHTML,javaScript“>

Meta-tag s položkou keywords slouží k definování klíčových slov na stránce, která by mělo co nejvýstižněji definovat obsah textu na stránce. Jednotlivá klíčová slova se oddělují čárkou, doporučený počet klíčových slov je 15 až 20.

Author

<meta name=“author“ content=“autor“>

Příklad použití:

<meta name=“author“ content=“Miroslav Kučera“>

Meta-tag s položkou author určuje autora stránky. Obdobný význam jako author má položka copyright:

<meta name=“copyright“ content=“text“>

Příklad použití:

<meta name=“copyright“ content=“© 2000, ZONER software“>

Položka copyright je poměrně jasná – definuje vlastníka autorských práv.

Generator

<meta name=“generator“ content=“generator“>

Příklad použití:

<meta name=“generator“ content=“Front page 4.0″>

Položku generator vkládají do stránky především vizuální HTML editory. Hodnotou je vlastně název programu, ve kterém se stránky vytvářely. Kromě této informace to nemá žádný praktický význam.

Resource-type

<meta name=“resource-type“ content=“document“>

Příklad použití:

<meta name=“resource-type“ content=“document“>

Položka resource-type má využití pro indexovací programy – pokud je uvedena, vyhledávací program použije tuto stránku pro indexování stránek dalších.

Robots

<meta name=“robots“ content=“all,follow,nofollow,index,noindex“>

Příklad použití:

<meta name=“robots“ content=“all,follow“>

Informace uvedené v tomto tagu mají především význam pro indexovací roboty. Příkazy all, follow, nofollow, index, noindex určujete jejich chování při indexování vašeho webu. Při uvedení All bude indexováno vše, follow bude indexovat stránky, na které vedou odkazy z této stránky, nofollow – nenásleduje odkazy, index – indexuje tuto stránku, noindex – neindexuje tuto stránku. Příkazy je možné kombinovat.

Content-type

<meta http-equiv=“content-type“ content=“text/html; charset=windows-1250″>

Příklad použití:

<meta http-equiv=“content-type“ content=“text/html; charset=windows-1250″>

Položka content-type určuje typ dokumentu (text/html) a druh kódování dokumentu. Standardem je kódování ISO-8859-2, uživatelé Windows používají díky menší pracnosti kódování windows-1250.

PRAGMA

<meta http-equiv=“PRAGMA“ content=“no-cache“>

Příklad použití:

<meta http-equiv=“PRAGMA“ content=no-cache“>

Uvedení položky Pragma určíte, zdali se má dokument ukládat v lokální cache nebo ne. Nicméně, v IE 4.0 a vyšším to funguje přesně naopak, pokud tento meta-tag uvedete, stránka se bohužel uloží, viz. více support Microsoftu. Zabránit cachování lze např. pomocí ASP, ale to je již mimo téma článku a není důvod to psát, když to již publikoval Microsoft.

Cache-Control

<meta http-equiv=“Cache-Control“ content=“Public | Private | no-cache | no-store“>

Příklad použití:

<meta http-equiv=“Cache-Control“ content=“Public“>

Položka Cache-Control určuje zdali a jak uložit stránku v proxy. Možnosti jsou takové – public uloží stránku ve veřejných systémech, private uloží stránku soukromých systémech, no-cache – stránka se nesmí nikde uložit a no-store zařídí, že se stránka uloží, ale nesmí být archivována.

Refresh

<meta http-equiv=“Refresh“ content=“x; URL=adresa stránek“>

Příklad použití:

<meta http-equiv=“Refresh“ content=“2; URL=http://interval.cz“>

Jak již položka Refresh napovídá, tento meta-tag může zajistit přesměrování prohlížeče na jinou stránku či obnovit stávající. Číslo za Content určuje počet sekund, URL pochopitelně definuje adresu, kam bude prohlížeč přesměrován. Toto řešení používá již po mnoho let třeba Svět namodro.

Expires

<meta http-equiv=“Expires“ content=“Datum | 0″>

Příklad použití:

<meta http-equiv=“Expires“ content=“0″>

Expires určuje platnost stránky. Můžete uvést datum ve stylu „Wed, 26 Feb 1997 08:21:57 GMT“ nebo jednoduše 0, což znamená, že ukončení platnosti stránky je okamžité – výsledkem by mělo být, že prohlížeč by neměl natahovat stránku z cache.

Typická stránka

Všechny vypsané meta-tagy nemusíte samozřejmě použít. Abych vám usnadnil výběr, v následující tabulce je uveden zdrojový kód jednoduché html stránky, obsahující nejčastěji používané meta-tagy:

<!doctype html public „-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN“>
<html>
<head>
<title>Popisek stránky</title>
<meta http-equiv=“Content-Type“ content=“text/html; charset=windows-1250″>
<meta http-equiv=“Cache-control“ content=“no-cache“>
<meta http-equiv=“Pragma“ content=“no-cache“>
<meta http-equiv=“Expires“ content=“0″>
<meta name=“robots“ content=“ALL,FOLLOW“>
<meta name=“description“ content=“Server zaměřený na tvorbu grafiky (Photoshop, Flash, Callisto), HTML, CSS, JavaScriptu, ASP, PHP, databází apod. Součástí webu je Download, obsahující velké množství programů a Diskusní fórum pro řešení problémů čtenářů při tvorbě webu a grafiky.“>
<meta name=“keywords“ content=“download, html, flash, photoshop, XML, XHTML, javaScript“>
</head>
<body>
</body>
</html>

Závěrem

Při vypisování možných meta-tagů jsem se snažil vypsat ty nejvíce používané, zdali se mi to povedlo, posuďte už sami. Doufám, že vám bude článek užitečný.

Odkazy a zdroje

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

7 komentářů

  1. Bigbim

    Bře 3, 2010 v 10:38

    Super, vyčerpávající výčet meta vlastností :)
    Bigbim

    ————–vše viz níže po realizaci smazat——
    Doporučuji opravit:

    Odpovědět
  2. Bigbim

    Bře 3, 2010 v 10:39

    <!– –>

    Odpovědět
  3. Bigbim

    Bře 3, 2010 v 10:40

    U meta Generator je chybný zápis metaname…

    Odpovědět
  4. bruccio

    Srp 11, 2010 v 13:05

    najdolezitejsie pre SEO optimalizaciu pre fulltextove vyhladavace, najme seznam a yahoo je toto: ,, kazdy super seo majster to musi uvadzat do hlavicky webovej optimalizovanej webstranky

    Odpovědět
  5. bruccio

    Srp 11, 2010 v 13:07

    nezobrazilo :) … meta name=“robots“ content=“ALL,FOLLOW“ to som myslel paaanove,, zapametakte si to a uvadzajte to hlavne do hlaviciek,, ty najasamlepsi aj do paticiek

    Odpovědět
  6. Pavel Tichý

    Led 14, 2011 v 13:16

    Poradí někdo? Html dokumenty jsem vytvořil v poznámkovém bloku a uložil s kódováním Unicode, po nahrání na server jsou z toho ale jen nesmyslné znaky. Po změně na kódování ANSI je vše ok, ale nezobrazují se znaky ž a š. Pomoc prosím…

    Odpovědět
  7. Moneyo

    Kvě 27, 2019 v 9:59

    Dobry den, je stale spravne, kdyz na webu pouzivam stranku s kodem:

    echo “;

    K presmerovani na jiny web? Google konzole mi to pak hazi prave jako chybu.

    Odpovědět

Napsat komentář: Moneyo Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *