Kamarád postupně, krok za krokem, vybudoval pod svým jménem malou obchodní firmu. Není mu co závidět, má dvě pronajaté prodejny kousek od centra, mercedesem nejezdí a pracuje od nevidím do nevidím. Nedávno se mě zeptal: „Má cenu to mé zboží prodávat i na Internetu? Přinese mi to nějaké viditelné výhody?“.

Možná i vás trápí podobné otázky, které vyplynou z úvah o elektronickém podnikání a obchodě. A logický závěr? Nezáleží jen na tom, jaké produkty či služby prodáváte, ale také na tom, kdo je váš zákazník, na jakém trhu se pohybujete, kolik peněz a úsilí můžete e-byznysu věnovat.

Má e-shop vůbec smysl?

Vizionáři Internetu už dávno ubrali plyn, prognózy každoročního růstu realizovaných elektronických obchodů už nevypadají tak růžově jako před pár lety. Kolikrát se ještě musí potvrdit fakt, že trh dělají především zákazníci, jejich přání a preference? Představa, že na Internetu mají otevřeno nonstop, že mohu své ranní rohlíky zaplatit kreditkou, ale že mi je přivezou nejdřív zítra, asi mnohé docela nenadchla.

Stejně, jako si chce každý vybrat, jestli úspěšný thriller shlédne v kině, v televizi nebo na videu, tak chce rozhodovat o způsobu pořízení věcí pro firmu, pro sebe, pro rodinu. On-line nakupování se chlubí svou dostupností, jednoduchostí a provázaností nabídek mezi sebou. To se však může zdát výhodné jen pro určitou skupinu (technicky orientovaných lidí). Ostatním nabízí místo konkrétního zboží jen jeho fotografii, popis a chvalozpěv najatého recenzenta, nejčastěji samotného autora webu. Základní pravidlo tedy zní: podívejte se na své elektronické obchodování očima zákazníka.

Je investice do vlastního e-shopu nutná a vyplatí se?

Na to neexistuje jednoznačná odpověď. Jsou druhy podnikání, kdy je využití elektronického obchodování nesmyslné, jindy nic nepřináší, ale posiluje vaši prestiž. V některých tržních segmentech se webová nabídka naopak jednoznačně očekává. E-commerce však rozhodně není samospasitelná. Pokud se vám obchody nedaří, je velmi nepravděpodobné, že to nějaký internetový obchod nebo stránky se spoře oděnými slečnami dramaticky změní.

Mnoho začínajících podnikatelů si vůbec neuvědomuje, že naprogramování prodejny je na celé realizaci shopu to nejbanálnější. Návštěvník si prohlédne vaši nabídku, dá něco do košíku, vybere si přidané služby, slíbí zaplatit… A co dál? Čeká, že mu zboží přijde domů stejně rychle, jako on vyplnil objednávku. Jste na to připraveni? Máte plán, jak výrobek z fabriky doručit v rekordním čase na jeho práh? A co když si stejnou položku objedná najednou tisíc lidí? Nezhroutí se vaše logistika na neexistenci vlastních skladů, dopravních prostředků či pracovníků?

Jaké zboží, jaké služby?

Souhlasím, že se Internet dobře hodí k propagaci elektronicky pojatých služeb a produktů, které si lze v tomto prostředí jednoduše objednat nebo stáhnout. Virtuální fotobanky, prodej počítačových programů nebo digitalizované hudby – toť rajská hudba pro uši zkušeného surfaře. Ale má to svůj háček! Zatímco v kamenném krámě se většinou bez placení neprchá, na Internetu platí zažitá představa, že slušný je ten „obchodník“, který nabídne stejné zboží za pět prstů.

Další kapitolou je obchodování na základě fotek v on-line katalogu. Už dávný úspěch Amazon.com naznačil, že nejlépe se prodává notoricky známé zboží a služby. Tedy takové, které lze s úspěchem nabízet klasickým zásilkovým obchodem. A to například včetně zájezdů nebo letenek. Ukazuje se, že v prostředí Internetu se dobře daří službám – bankovním, poradenským, servisním a kdoví jakým ještě. Na druhé straně existují položky, které toto médium nesnese. Jsou to obvykle věci luxusní, těžko fyzicky uchopitelné nebo příliš složité. Podobné komodity se i v reálném světě prodávají spíše v kancelářích nebo kuloárech, než za pultem. Je-li tedy vaším byznysem systémová integrace, nepokoušejte se ji vtěsnat do nákupního košíku e-shopu.

Jaký obchod?

Váš budoucí internetový obchod může být skromný, nabízející pár položek v rámci větších virtuálních domů. Pak ale nezřizujte ve firmě zvláštní obchodní oddělení pro internetový prodej. Je to zbytečné. Vašeho krámku si zájemci všimnou jen náhodou a výjimečně. Pro podnikatele a malé firmy to však může představovat zajímavou synergii s klasickou nabídkou za výlohou v centru města. Pořizovací cena tohoto řešení je obvykle nulová. Naproti tomu programování vlastního megamarketu (nebo nákup hotového řešení na klíč) se vám může po právu zdát jako nenávratná investice. Buďme velkými optimisty a představme si, že vynaložené náklady ušetří či vyprodukuje prodejna za pár let zpět. Vydrží ale tak dlouho sloužit váš virtuální obchod či server, na kterém jej provozujete?

Co se hodí pro mé podnikání?

  • Chystám průlom v internetovém obchodování

    Skupina podnikavců, kteří využijí toho, že rozjezd firmy na Internetu je v první fázi levnější. Web si mohou naprogramovat sami, první zboží si půjčí, či ho vůbec nevlastní. Problémem je uhlídat nárůst poptávky, logistiku dopravy od výrobce ke klientovi. Správný praktik se moc nespoléhá na příjmy z reklamy či od sponzorů, vždyť jeho jméno zatím nikdo nezná. Prodává atraktivní, na dopravu a skladování nenáročné komodity, neustále pracuje na vylepšení sortimentu, jednoduché orientace a vyhledávání zboží, servisu, záruk, nejrychlejší dopravě, nabídky souvisejících služeb. Hýří výjimečnými cenami, aktuálními nabídkami, propagačními aktivitami.

  • Myslím si, že by e-shop ocenili mí zákazníci

    Scénář jako vystřižený z deníku majitele menší či střední firmy. Nabízí synergii obou nejvyhledávanějších obchodních kanálů, klasické prodejny a e-shopu. Využívá specifických výhod obou prodejních míst, nepodceňuje sledování konkurence a propagaci na Internetu (bannery, buttony, odkazy, vyhledávače). Klientský servis má propojen s účetním systémem, aby lehce identifikoval zákazníka a jeho potřeby a poskytl mu vždy očekávaný komfort.

  • Vyžadují to obchodní partneři

    B2B prodej mnohdy slouží jen posílení image koncernů. Je to ovšem rituální taneček, který není vhodné opomenout. Váš prodejní portál nebo aktivní účast v B2B tržišti nemusí znamenat rozvoj vašich on-line obchodů, ale byznysu vůbec. Většina úspěšných a výdělečných obchodů se rodí v oblasti B2B. Existují tři vyzkoušené systémy – elektronický nákup (např. součástek pro výrobu), prodejní portál nebo jejich kombinace, označovaná nejčastěji jako e-marketplace (tržiště, burza).

  • On-line prodej pro mne nemá cenu

    Řada velkých firem přenechává distribuci a prodej svých výrobků specializovaným společnostem. Taky e-shop plný například automobilů Rolls-Royce nebo šperků, zhotovených na zakázku, by byl asi považován za úlet.

    Jaké jsou benefity e-commerce?

    V oblasti B2B je prokazatelná úspora provozních nákladů, zvláště při zapojení elektronické výměny dat (EDI), kdy se propojí do systému prodeje také správa skladů, účetních operací a plateb. Internetový obchod umožňuje dodávky just-in-time, což snižuje náklady na řízení zásob. Také B2C prodej má své přínosy, i když nejsou tak okamžitě hmatatelné. Výhodou je například nová přidaná hodnota formou individualizovaných nabídek nebo one-to-one marketingu, snížení přímých nákladů (nakupované služby, mzdy atd.). A protože poslední marketingové výzkumy prokazují, že na webu brouzdá mnoho mladých a finančně zajištěných manažerů, z nichž někteří už ani neznají cestu do kamenného krámu, bylo by pošetilé e-commerce ignorovat.

    Takže e-shop ano či ne?

    Vraťme se ale k úvodní otázce. Než začnete shánět webdesignéra či programátora, je dobré si dobře rozmyslet, jak by se měl váš obchod profilovat a hlavně – komu by měl sloužit. Tedy prvním krokem by měla být úvaha ryze marketingová, pak teprve vybírejte technologie a realizátora. V obchodě na Internetu platí, stejně jako všude jinde, pověstné: „Správný produkt ve správný čas na správném místě.“. Nemusí platit, že když nabídnete přesnou kopii úspěšné služby, bude automaticky hojně navštěvovaná. Receptem na úspěch nemusí být ani virtuální sexshop, když ho zbabráte. A dokonce i zboží, které jde v kamenném obchodě na dračku, nemusí být trhákem v e-shopu. O vašem úspěchu rozhodnou zákazníci. Pokud se lze domnívat, že pro ně máte něco zajímavého, jděte do toho. Třeba jen malý obchod, ale náš!

    Starší komentáře ke článku

    Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

  • Žádný příspěvek v diskuzi

    Odpovědět