„Španělskou zemi já mám rád, o Španělsku si zpívám…“ Tento on-line portrét jsem věnoval státu, který si po právu získal srdce mnoha turistů a cestovatelů. Historicky odtud pocházejí vynikající mořeplavci, toreadoři, ale i umělci. Země je bohatá na památky přelévání evropského a maurského panství. Náš pohled se ale upírá na internetovou současnost, která není zcela bez mráčku.

Španělsko

Připojení ke globální síti pokulhává od počátku roku 2001, kdy počáteční růst ochromila vlna stagnace. Dnešní 22% penetrace internetu je v západní Evropě podprůměrná, na žebříčku zemí Evropské unie má horší výsledek jen Řecko. Za povšimnutí stojí, jak progresivně se tato poměrně malá on-line skupina chová. Razantně se prosazuje širokopásmový internet na bázi DSL, elektronické obchodování a především on-line reklama (šesté místo v Evropě).

Reino de Espaňa – základní data
Populace 40 500 000
HDP* 650 200 milionu euro
HDP na hlavu* 16 054 euro
Míra inflace 3,3 %
Nezaměstnanost 11,9 % (únor 2003)
Penetrace internetu 22 %
B2C e-komerce 530 milionů euro (2001)
On-line reklama 52 milionů euro (2001)

Pokud není uvedeno jinak, jedná se o data z roku 2002
* v paritě kupní síly (PPP)

V makroekonomickém scénáři Španělska se nadále odráží negativní důsledky celosvětového zpomalení ekonomiky. Poslední statistické údaje o růstu HDP se zastavily na čísle 2,7 %, což představuje oproti roku 2000 (4,1 %) a vládní predikci pro rok 2001 (3,9 %) značný propad. Za jeden z hlavních důvodů považují ekonomové razantní pokles koupěschopnosti obyvatelstva. Uvedený údaj o růstu HDP je nejhorší od roku 1996. Velkým problémem je vysoká míra nezaměstnanosti, která se aktuálně dotýká více než 1,5 milionu obyvatel. Španělsko však přesto zůstává z pohledu tvorby HDP mírně nad průměrem zemí EU a je jednou z nejrychleji rostoucích ekonomik eurozóny.

Chlapi sobě

Příčinou zmíněného zastavení růstu internetových připojení je podle Spanish Association for Electronic Commerce omezený počet počítačů. Během jednoho roku se míra penetrace v domácnostech zvýšila o pouhá dvě procenta. Zajímavý je pohled skrze kategorii „autonomias“, kde hlavní město Madrid (24 %) s přehledem porážejí Baskicko (27,7 %) a Katalánsko (26,6 %). Španělskou internetovou komunitu ovládají muži, v březnu 2002 jich surfovalo 61,2 %, žen 38,8 %. Když to srovnáme se stavem před dvěma lety (60,1 versus 39,9 %), dospějeme k názoru, že je chlapská dominance v tomto koutu Evropy stále ve stejném poměru. To je v rozporu se současnými kontinentálními trendy.

Co Hispánci na netu provádějí? Rádi proplouvají World Wide Webem, posílají e-maily, chatují a čím dál častěji přesouvají na své počítače downloady. V průměru se na síť připojí 15x měsíčně, každá session trvá asi 33 minut.

Penetrace v tisících
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Broadband podporuje multimédia

Příznivá situace na telekomunikačním trhu umožnila Španělům zřejmě přeskočit období ISDN a rovnou se vydat cestou DSL. Trhu s připojením stále vévodí dial-up, ale trendy dávají za pravdu optimistům. Místní zájem zatím zplodil 900 tisíc širokopásmových přípojek (60 % z nich je na bázi DSL). Při odhadovaném počtu 7,73 milionu on-line obyvatel to není zanedbatelná hodnota. Navíc podíl širokopásmového internetu prudce roste. Dominantním hráčem v tomto segmentu je Telefónica S. A. (ovládá 77 % trhu), která má připravený projekt interaktivní televizní služby Imagenio, poskytované přes vysokorychlostní spoj. Pro úspěch akce se spojila s kabelovými společnostmi Aunacable a Ono, které mají pro tento druh podnikání adekvátní nabídku. V říjnu loňského roku oznámila Telefonica na jaro 2003 další novinku – plán satelitního DSL připojení v oblastech mimo velké aglomerace.

Druh připojení v %
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Tržby B2C předčily očekávání

Budeme-li hodnotit evropské země podle tempa růstu e-komerce, patří, dle závěrů agentury Anderson Consulting, Španělsko do absolutní špičky. Obrat B2C (530 mil. euro) předčil dokonce evropský průměr, vypočtený na 459 milionů. Stejný zdroj uvádí, že v roce 2001 mělo s elektronickými nákupy produktů a služeb zkušenosti 14,2 % uživatelů netu. Nejvíce frčí hudba a cédéčka (28,4 %), knihy (26,5 %). Horkokrevní Španělé také rádi zaplatí za stránky, určené jen pro dospělé (26,3 %). Typický e-zákazník má v jihozápadní Evropě tyto charakteristiky: muž mezi 21 až 30 lety, vzdělaný, z většího města, aspoň dva roky je uživatelem internetu. Jeho měsíční plat se pohybuje v rozmezí 1200 až 2400 euro. Na rozdíl od většiny evropských států je zde polovina nákupů uhrazena kreditní kartou. Ustálený svět španělské e-komerce loni na podzim rozčeřil legislativní zásah. Všechny servery, kterých se dotýká elektronický prodej, jsou nově povinny se podle vládního nařízení registrovat. Tři sta provozovatelů na to reagovalo uzavřením svých e-shopů.

Reklama

Živná půda pro rozvoj on-line reklamy ve Španělsku se jeví jako příznivá. Zhruba o 30 % se snížila cena za impresi u klasických formátů (banner, pop-up, layer). Na druhé straně rozvoj širokopásmového připojení stimuloval využití nových možností propagace. Za velmi efektivní počin označují místní odborníci sponzoring, zvláště je-li komunikace bytostně spjata s nějakou významnou akcí. Příkladem povedeného uceleného projektu je propagace TV stanice Antena3 v rámci světového šampionátu ve fotbale. První komerční televizní stanice ve Španělsku, která vysílala z mistrovství přenosy, rozjela napříč ostatními médii reklamní kampaň, zahrnující TV spoty, teletext, internet a SMS.

Podíl na reklamních výdajích
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Předloni na španělském webu nejvíce inzerovaly gamblerské sajty (například Casino On Net), telekomunikační společnosti a portály (například MSN, Terra, Yahoo). Tradiční zadavatelé vložili do on-line kampaní okolo 0,8 % celkových reklamních výdajů (za všechny jmenujme Ford, Peugeot, Carrefour, BMW, Audi, VW, Philips). Kombinovaný mediamix (včetně internetu) je pro velké mediální skupiny (Antena3, Recoletos) dnes už osvědčenou strategií, většinu „kamenných“ společností však jejich nabídky stále nechávají v klidu…

Top domény
Provozovatel URL Reach % Unikátní návštěvníci (tis.) Page impressions (tis.)
Microsoft msn.com 65,6 3 458 374 860
Terra Networks S.A. terra.es 60,7 3 203 182 890
Microsoft msn.es 58,5 3 086 64 970
Microsoft passport.com 58,0 3 060 86 740
Google google.com 54,8 2 888 184 720
Microsoft microsoft.com 49,1 2 588 28 770
Yahoo yahoo.com 46,7 2 462 107 010
Ya.com Internet Factory (YIF) ya.com 36,1 1 904 87 120
Yahoo yahoo.es 35,0 1 848 98 120
Lycos Europe lycos.es 29,1 1 535 31 580
Vivendi Universal iespana.es 28,8 1 518 44 000

Zdroj: Nielsen/Netratings, duben 2002

Kam kliknout
100 mejores [100mejores.com] Vyhledávací portál (špaň.)
Biwe [www.biwe.es] Vyhledávací portál (špaň.)
DeEuropa [deeuropa.net] Web index pro španělské a latinskoamerické občany (špaň.)
Elprincipio [www.elprincipio.com] Vyhledávací portál (špaň.)
El Pais [elpais.es] On-line zpravodajství (špaň.)
Commission for the Telecommunications Market [www.cmt.es] Telekomunikační regulační úřad (špaň.)
Expansión Directo [expansiondirecto.com] Zpravodajství z byznysu, ICT (špaň.)
Master.net [www.master-net.net] Novinky ze světa e-komerce, marketingu apod. (špaň.)
Infos de la red [infosdelared.com] Informace a zpravodajství z Internetu (špaň.)
Noticias.com [www.noticias.com] Zpravodajský portál o internetu, ICT (špaň.)
Oficina de Justificación de la Difusión (OJD) [www.ojd.es] Návštěvnost internetu (anglicky, špaň.)
Paginas Blancas Online [paginasblancas.es] Bílé stránky, telefonní seznam (špaň.)

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět