SEO – struktura a přesměrování

4. prosince 2004

Ze správně zvolené struktury dat a technologií můžete v budoucnu jen získat. Proto se podíváme na nejčastější problémy při návrhu webu a na řešení již vyvstalých situací na existujících webech.

Na začátku příprav nového webu je dobré si rozmyslet, jaké technologie budete potřebovat, co bude nedílnou součástí vašeho webu a co můžete oželet. Jestliže totiž zvolíte špatně, můžete být v budoucnu limitováni zvolenou nedostačující technologií a případná změna bude velmi obtížná jak z pohledu technologického, tak z pohledu vyhledávačů (například budete muset změnit strukturu URL).

Statické nebo dynamické stránky

Jednou z prvních věcí, kterou byste měli řešit, je otázka, jak budete vytvářet stránky. Staticky, vytvářením souborů doma na svém počítači a následným nahráváním na server, nebo dynamicky, využitím nějakého dynamického skriptování, většinou pomocí publikačního systému umístěného na serveru.

Řada lidí tento krok podcení a potom složitě řeší, jak přidat novou část webu, začít používat dynamické generování stránek u dříve statických stránek (které měly původně být statické navěky), přesměrovat stávající stránky a podobně.

Většinu těchto problémů lze s menším či větším úsilím zvládnout, přesto je zbytečné házet si klacky pod nohy od začátku špatně zvolenou technologií a strukturou. Proto uvedu několik tipů, jak se budoucím problémům vyhnout.

Správná struktura

Doporučuji se co nejméně nechat omezit nedokonalým publikačním systémem, který bude vytvářet špatně strukturovaný web a URL. Vždy byste měli dbát na zachování logické struktury. Uživatelé i vyhledávače jednoznačně ocení URL typu http://www.example.com/kategorie/podkategorie/vyrobek/ před http://www.example.com/index.php?kat=18&podkat=5&vyr=128. A to ještě řada publikačních systémů vytváří mnohem horší URL, která vyhledávače špatně indexují a uživatelé se na nich ztrácejí.

Pohledem na první URL bezpečně uživatelé poznají v jaké části webu se nacházejí. Někteří také s oblibou odmazávají části URL a očekávají, že se tak dostanou o úroveň výš. Tedy, že na http://www.example.com/kategorie/podkategorie/ najdou seznam všech výrobků v dané podkategorii.

Obecně lze říci, že byste na první pohled měli z URL poznat, co na dané stránce najdete. Proto pokud jsou URL s otazníkem nevyhnutelné, snažte se místo číselných parametrů použít textový popis. Tedy druhá URL by vypadala následovně: http://www.example.com/index.php?kat=kategorie&podkat=podkategorie&vyr=vyrobek.

Samotné používání „pěkných“ URL doporučuje W3C v dokumentu Cool URIs don’t change. Mimo jiné radí, čeho byste se měli v URL vyvarovat – jednoduše všeho, co se může změnit, například relativního určení času (včera, dnes, nový), přípon souborů (.htm, .php, .asp) a podobně.

Jestliže budete chtít v URL oddělit dvě slova, použijte k tomu pomlčku místo podtržítka, které slouží ke spojení slov (tedy novy-vyrobek a mod_rewrite).

Řadu publikačních systémů si budete muset upravit, aby vám plně vyhovovaly, a někdy nezbude nic jiného, než si nechat vytvořit systém na míru. Dobrou pomůckou, jak vylepšit URL, je mod_rewrite pro server Apache (podobné moduly jsou dostupné prakticky pro všechny servery).

Nikdy ale nesmíme zapomenout na to, že URL struktura by měla odrážet samotnou strukturu webu. A správné roztřídění dat je velmi důležité pro samotnou použitelnost webu. Doporučuji vám seriál Davida Bureše Artefakty informační architektury zde na Intervalu, který tuto tématiku probírá hlouběji.

Statické stránky na dynamické v budoucnu

Jestliže plánujete v budoucnu přejít ze statických stránek na dynamické (nyní žádné stránky nemáte) a jediným problémem bude koncovka, můžete použít jedno z následujících řešení:

  • Použít rovnou budoucí koncovku (například .php), ale obsah bude ze začátku statický.
  • Nepoužívat žádnou koncovku:
    • Můžete využít adresářů, ve kterých se bude nacházet potřebný index.xyz soubor (http://www.example.com/example/index.xyz), vy se ale budete odkazovat pouze na daný adresář (http://www.example.com/example/)…
    • Druhou možností je vytvářet strukturu dynamicky, například pomocí mod_rewrite. V tomto případě doporučuji si vybrat variantu http://www.example.com/example/ a http://www.example.com/example na ni přesměrovat pomocí HTTP/1.1 301 Moved Permanently

Současné statické stránky na dynamické

Jestliže už nějakou dobu provozujete statické stránky a potřebujete přejít na stránky dynamicky generované, nabízí se několik řešení:

Využití přesměrování

Přesměrovávat doporučuji, pokud zároveň potřebujete změnit strukturu URL a stávající systém by vás omezoval. V tomto případě je vhodné použít přesměrování HTTP/1.1 301 Moved Permanently. Nejvhodnější je, abyste toto přesměrování nastavili přímo na serveru.

Další možností je využít chybovou stránku HTTP/1.1 404 Document Not Found. Musíte ale mít možnost do ní vložit dynamické skriptování. Potom místo hlavičky HTTP/1.1 404 Document Not Found pošlete HTTP/1.1 301 Moved Permanently. Podle toho, jaká stránka byla volána, určíte cílovou stránku, na kterou se bude přesměrovávat.

V nouzi je možné přidat přesměrování přímo do stávajících stránek. Provedete to přidáním metaelementu <refresh>, například <meta http-equiv="refresh" content="10; url=http://www.example.com">. Číslo „10“ udává počet vteřin, za jak dlouho dojde k samotnému přesměrování. Kratší dobu byste rozhodně neměli zadávat, protože řada vyhledávačů se brání proti spamu a neetickým taktikám ignorováním takového přesměrování. Nezapomeňte také dát na stránku informaci, proč a kam je stránka přesměrovaná, a odkaz na novou verzi.

Využití stávající struktury

Pokud je vaše struktura dobrá a pouze vás omezuje koncovka .htm, existuje několik řešení. Záleží na tom, co podporuje váš poskytovatel webhostingu:

  • Pomocí mod_rewrite jednoduše přidáte pravidlo RewriteRule ^(.+)\.htm$ $1.php pro přepis souborů .htm na .php
  • Nastavíte, aby se .htm soubory parsovaly pomocí PHP parseru, prostřednictvím direktivy AddType application/x-httpd-php .htm

Odkazy a zdroje

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Předchozí článek zsludgerovice.cz
Další článek demo
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

4 komentářů

  1. Karol

    Bře 14, 2015 v 17:14

    Koncovku htm / html neodporúčam, lebo zbytočne uberá váhu a predlžuje odkaz. Ešte pár tipov je v článku http://voltemar.sk/struktura-url-co-nezabudnut/.

    Odpovědět
  2. Petr

    Kvě 20, 2016 v 14:14

    Moc pěkný článek! Je tu vše podstatné s ukázkou, což je super! Dostal jsem za úkol spolupracovat na předělávání firemního webu a jako laikovi mi tenhle článek hodně pomohl. Našel jsem ještě také výstižný seznam priorit popsaných v etapách – http://www.mediaunit.cz/jak-na-seo-pro-firemni-web/ . Třeba se také někomu bude hodit.. Dobrá práce! Jen tak dál! Díky takovým článkům mají lidé jako já šanci pochopit o co vlastně jde.

    Odpovědět
  3. Martina

    Říj 3, 2017 v 14:25

    Pěkný článek. Bohužel spousta lidí nejdříve vytvoří stránky a potom přijde s tím, že teď začnou dělat SEO. Jsou pak často zklamaní, když zjistí, že se spousta věcí musí předělat. Ideální je se SEO počítat již úplně od začátku. :)

    Odpovědět
  4. Panda

    Led 29, 2019 v 22:00

    Zajímavý článek, jak zmiňuje Petr i lajk (jako já) v tom najde porozumění. Ivažuji o tvorbě webových stránek, konrkétně e-shopu. Nevíte o nějaké solidní firmě (ano přiznávám důležité jsou i finance), která by se mi o to postarala + potom zrovna i s nějakou optimalizací vyhledávače? V diskusích jsem se dočetla o https://topranker.cz/. Tady s němi nikdo nemá zkušenosti? Hod podnikatelského ducha mám, ale co se týče IT, tak si připadám jak Alenka v říši divů. Doufámtedy, že najdu někoho solidního také s pochopením, že tomu absolutně nerozumím.

    Odpovědět

Napsat komentář: Martina Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *